Abstrakt: |
Przedmiotem badania było doskonalenie i dokształcanie nauczycieli gimnazjów. W badaniu wzięło udział 98 osób. Respondentów zapytano o cel ich dokształcania i doskonalenia zawodowego. 55,1% wskazało w tym kontekście na awans zawodowy, 45,9% na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, 35,7% na możliwość uczenia drugiego przedmiotu, 31,9% na efektywniejszą pracę z uczniami, 24,5% na chęć zdobycia aktualnych informacji o metodach, ocenianiu i tworzeniu środków dydaktycznych, 21,4% na dostęp do aktualnych informacji o nauczaniu, a 20,4% na zdobycie nowych umiejętności i wiadomości. Połowa respondentów uczestniczyła w dokształcaniu i doskonaleniu w momencie przeprowadzania badania. Większość brała udział w szkoleniach, seminariach i warsztatach dotyczących opracowania pakietów multimedialnych, aktywizujących metod kształcenia na lekcjach języka polskiego, pracy z uczniami z ADHD, sztuki komunikowania się i rozwiązywania konfliktów edukacyjnych, dyscypliny w szkole oraz pomiaru dydaktycznego. W opinii ankietowanych najbardziej efektywną formą doskonalenia i dokształcania były szkolenia prowadzone metodą warsztatową. 68% nauczycieli gimnazjów chciałoby się dokształcać w zakresie technologii informatycznej (TIK), a 47% – nauki języków obcych. Żaden z badanych nie wskazał w tym kontekście kierowania oświatą. Nieliczne osoby wskazały e-learning jako preferowaną formę dokształcania i doskonalenia zawodowego. |