BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doskonalenie i dokształcanie nauczycieli gimnazjum
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Elżbieta Sałata
Abstrakt:

Przedmiotem badania było doskonalenie i dokształcanie nauczycieli gimnazjów. W badaniu wzięło udział 98 osób. Respondentów zapytano o cel ich dokształcania i doskonalenia zawodowego. 55,1% wskazało w tym kontekście na awans zawodowy, 45,9% na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, 35,7% na możliwość uczenia drugiego przedmiotu, 31,9% na efektywniejszą pracę z uczniami, 24,5% na chęć zdobycia aktualnych informacji o metodach, ocenianiu i tworzeniu środków dydaktycznych, 21,4% na dostęp do aktualnych informacji o nauczaniu, a 20,4% na zdobycie nowych umiejętności i wiadomości. Połowa respondentów uczestniczyła w dokształcaniu i doskonaleniu w momencie przeprowadzania badania. Większość brała udział w szkoleniach, seminariach i warsztatach dotyczących opracowania pakietów multimedialnych, aktywizujących metod kształcenia na lekcjach języka polskiego, pracy z uczniami z ADHD, sztuki komunikowania się i rozwiązywania konfliktów edukacyjnych, dyscypliny w szkole oraz pomiaru dydaktycznego. W opinii ankietowanych najbardziej efektywną formą doskonalenia i dokształcania były szkolenia prowadzone metodą warsztatową. 68% nauczycieli gimnazjów chciałoby się dokształcać w zakresie technologii informatycznej (TIK), a 47% – nauki języków obcych. Żaden z badanych nie wskazał w tym kontekście kierowania oświatą. Nieliczne osoby wskazały e-learning jako preferowaną formę dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, kurs, metodyka, specjalne potrzeby edukacyjne, kompetencje, e-kształcenie, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, course, learning theory, special educational needs, competence, e-learning, ICT
Publikacje:
  • Sałata, E. (2009). Doskonalenie i dokształcanie nauczycieli gimnazjum. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 286-292). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"