BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doskonalący się nauczyciel – psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli
Data: [2000]
Badacz: Zbigniew B. Gaś
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy jakości funkcjonowania pedagogów, którzy brali udział w szkoleniach o charakterze doskonalenia zawodowego w związku z wprowadzeniem reformy systemu edukacji. Próbę badawczą stanowiło 508 nauczycieli szkół podstawowych regionu południowo-wschodniego. Ostatecznie do analizy zakwalifikowano wyniki 413 osób, wśród których 84,5% stanowiły kobiety (mężczyźni – 15,5%), wiek badanych mieścił się w zakresie od 24 do 60 lat, a wymiar stażu pracy od roku do 40 lat. Badani najczęściej pracowali w szkołach zlokalizowanych w małym mieście. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Listę Przymiotników R.B. Cattella, Skalę Wartości M. Rokeacha, kwestionariusz Stres w Zawodzie Nauczyciela, kwestionariusz Ocena Zajęć oraz inwentarze: Moje Atuty i Ograniczenia oraz Moje Potrzeby Rozwojowe. W wyniku przeprowadzonego badania dokonano charakterystyki psychologicznej nauczycieli o różnym poziomie satysfakcji zawodowej, stresu zawodowego, rozwoju profesjonalnego, zbieżności celów rozwojowych oraz struktury obrazu siebie. Wykazano m.in., że pedagodzy o niskim poziomie globalnej satysfakcji zawodowej odczuwają największe zadowolenie z poprawnych relacji z uczniami, natomiast największy dyskomfort powoduje u nich niska skuteczność działalności dydaktycznej. Okazało się również, że w grupie nauczycieli, których charakteryzował niski poziom stresu, najwyższe nasilenie osiągnęły stresory związane z trudnymi warunkami pracy oraz brakiem właściwej gratyfikacji za wykonywaną pracę. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono także brak bezpośredniej zależności między poziomem rozwoju profesjonalnego a zapotrzebowaniem na doskonalenie zawodowe. Wykazano natomiast, że potrzeba doskonalenia może wynikać z: a) niezadowolenia z aktualnego poziomu sprawności osobowościowej i profesjonalnej (charakterystycznego dla nauczycieli o wysokiej samoocenie, sprawnych zadaniowo i wierzących we własne siły); b) samozadowolenia z dotychczasowych osiągnięć; c) doznawanych trudności emocjonalnych lub d) z poczucia globalnej dysfunkcjonalności.

Deskryptory TESE: nauczanie, nauczyciel, rozwój umiejętności zawodowych, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne, doskonalenie zawodowe nauczycieli, postawa, zachowania
TESE descriptors: teaching, teacher, skill development, competence, teaching qualification, in-service teacher training, attitude, behaviour
Publikacje:
  • Gaś, Z.B. (2001). Doskonalący się nauczyciel – psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"