BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Do School Entry Laws Affect Educational Attainment and Labour Market Outcomes?
Data: [2009]
Badacz: Carlos Dobkin, Fernando Ferreira
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę długookresowego wpływu wieku rozpoczęcia nauki szkolnej na osiągnięcia szkolne oraz późniejsze szanse osiągnięcia sukcesu na rynku pracy, mierzonego wysokością zarobków i prawdopodobieństwem znalezienia pracy. Dotychczasowe badania (Bernard i Dhuey 2006, Datar 2006, Elder i Lubotsky 2008) sugerują, że wcześniejsze rozpoczęcie obowiązku szkolnego może negatywnie wpływać na osiągnięcia szkolne uczniów oraz prawdopodobieństwo zdania do następnej klasy na poziomie kształcenia podstawowego. Znany jest także przynajmniej jeden pozytywny efekt wcześniejszego rozpoczęcia nauki – większa szansa na ukończenie szkoły średniej (Angrist i Krueger 1991). W badaniu postanowiono się skupić na najważniejszym w dłuższej perspektywie efekcie, czyli sukcesie na rynku pracy. Za materiał badawczy posłużyły dane urzędowe w postaci spisu ludności o ograniczonym dostępie dla stanów Kalifornii i Teksasu, uwzględniające dokładną datę narodzin każdej osoby z 15-procentowej, losowej próby mieszkańców tych stanów (Decennial Census Long Form Data). Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że uczniowie wcześniej rozpoczynający naukę szkolną osiągali średnio gorsze wyniki w nauce szkolnej od starszych kolegów, ale jednocześnie częściej zdawali do następnej klasy i kończyli szkołę średnią. Ta pozytywna zależność okazała się szczególnie silna w grupie Latynosów. Nie stwierdzono żadnego wpływu, jaki wiek rozpoczęcia nauki szkolnej mógłby mieć na osiągnięcie sukcesu na rynku pracy. Sugeruje to, że negatywny wpływ wcześniejszego rozpoczęcia nauki szkolnej na osiągnięcia szkolne uczniów (stopnie) wiąże się bardziej z relatywnym wiekiem uczniów i w przypadku braku interwencji w postaci zatrzymania w danej klasie nie ma znaczenia dla późniejszych osiągnięć na rynku pracy. Stwierdzono również, że uczniowie urodzeni przed okresem naboru do szkół rozpoczynają kształcenie przedszkolne o rok wcześniej od osób urodzonych po tym okresie. Jedna trzecia różnic wiekowych między uczniami znika w dziewiątej klasie, jako że najmłodsze dzieci są częściej przetrzymywane na danym roku niż ich starsi koledzy. Ponadto mniejszości narodowe częściej podporządkowują się prawu nakazującemu obowiązek szkolny oraz rzadziej są przetrzymywane w danej klasie niż biali mieszkańcy omawianych stanów, przez co są nadreprezentowani w grupie najmłodszych uczniów w kohorcie.

Deskryptory TESE: wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, rynek pracy, kariera szkolna, kariera zawodowa, Stany Zjednoczone
TESE descriptors: school starting age, transition from pre-primary to primary education, labour market, school career, career, United States
Publikacje:
  • Dobkin, C. i Ferreira, F. (2009). Do School Entry Laws Affect Educational Attainment and Labour Market Outcomes? Pobrane z http://www.nber.org/papers/w14945.pdf?new_window=1
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"