Obserwuj
Tytuł badania: |
Do School Entry Laws Affect Educational Attainment and Labour Market Outcomes? |
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Carlos Dobkin, Fernando Ferreira |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę długookresowego wpływu wieku rozpoczęcia nauki szkolnej na osiągnięcia szkolne oraz późniejsze szanse osiągnięcia sukcesu na rynku pracy, mierzonego wysokością zarobków i prawdopodobieństwem znalezienia pracy. Dotychczasowe badania (Bernard i Dhuey 2006, Datar 2006, Elder i Lubotsky 2008) sugerują, że wcześniejsze rozpoczęcie obowiązku szkolnego może negatywnie wpływać na osiągnięcia szkolne uczniów oraz prawdopodobieństwo zdania do następnej klasy na poziomie kształcenia podstawowego. Znany jest także przynajmniej jeden pozytywny efekt wcześniejszego rozpoczęcia nauki – większa szansa na ukończenie szkoły średniej (Angrist i Krueger 1991). W badaniu postanowiono się skupić na najważniejszym w dłuższej perspektywie efekcie, czyli sukcesie na rynku pracy. Za materiał badawczy posłużyły dane urzędowe w postaci spisu ludności o ograniczonym dostępie dla stanów Kalifornii i Teksasu, uwzględniające dokładną datę narodzin każdej osoby z 15-procentowej, losowej próby mieszkańców tych stanów (Decennial Census Long Form Data). Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że uczniowie wcześniej rozpoczynający naukę szkolną osiągali średnio gorsze wyniki w nauce szkolnej od starszych kolegów, ale jednocześnie częściej zdawali do następnej klasy i kończyli szkołę średnią. Ta pozytywna zależność okazała się szczególnie silna w grupie Latynosów. Nie stwierdzono żadnego wpływu, jaki wiek rozpoczęcia nauki szkolnej mógłby mieć na osiągnięcie sukcesu na rynku pracy. Sugeruje to, że negatywny wpływ wcześniejszego rozpoczęcia nauki szkolnej na osiągnięcia szkolne uczniów (stopnie) wiąże się bardziej z relatywnym wiekiem uczniów i w przypadku braku interwencji w postaci zatrzymania w danej klasie nie ma znaczenia dla późniejszych osiągnięć na rynku pracy. Stwierdzono również, że uczniowie urodzeni przed okresem naboru do szkół rozpoczynają kształcenie przedszkolne o rok wcześniej od osób urodzonych po tym okresie. Jedna trzecia różnic wiekowych między uczniami znika w dziewiątej klasie, jako że najmłodsze dzieci są częściej przetrzymywane na danym roku niż ich starsi koledzy. Ponadto mniejszości narodowe częściej podporządkowują się prawu nakazującemu obowiązek szkolny oraz rzadziej są przetrzymywane w danej klasie niż biali mieszkańcy omawianych stanów, przez co są nadreprezentowani w grupie najmłodszych uczniów w kohorcie. |
Deskryptory TESE: |
wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, rynek pracy, kariera szkolna, kariera zawodowa, Stany Zjednoczone |
TESE descriptors: |
school starting age, transition from pre-primary to primary education, labour market, school career, career, United States |
Publikacje: |
- Dobkin, C. i Ferreira, F. (2009). Do School Entry Laws Affect Educational Attainment and Labour Market Outcomes? Pobrane z http://www.nber.org/papers/w14945.pdf?new_window=1
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.