Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii nauczycieli, rodziców i uczniów na temat reformy edukacji. Zebrano łącznie 98 wypowiedzi nauczycieli, 72 rodziców oraz 156 uczniów z klas IV-VIII, a także 13 pisemnych refleksji nauczycieli studiujących w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. Większość badanych nauczycieli miała wyższe wykształcenie i staż pracy od pięciu do 25 lat. Okazało się, że prawie wszyscy nauczyciele objęci badaniem dostrzegali konieczność przeprowadzenia reformy edukacji. Niektórzy jednak twierdzili, że reforma była przeprowadzana zbyt szybko zamiast stopniowo, począwszy np. od przedszkola albo klas zerowych. Respondenci skarżyli się, że szkoły nie były przygotowane na utworzenie gimnazjów – przede wszystkim pod względem warunków lokalowych, zaplecza technicznego i finansów. Badani zwracali uwagę, że w okresie przejściowym dyrektorzy placówek gimnazjalnych mogli być wybierani tymczasowo, co mogłoby niekorzystnie wpłynąć na funkcjonowanie szkół. Najwięcej nauczycieli obawiało się zwolnień z pracy w związku z wprowadzeniem reformy edukacji. Respondenci wyrażali obawę co do nowych programów nauczania, także podręczników, zwracali uwagę, że ich wiedza na ten temat może być niewystarczająca. Mimo obaw nauczyciele uczestniczący w badaniu chcieli brać aktywny udział w przygotowania do reformy i jej realizacji. Nauczyciele pozytywnie oceniali przedłużenie powszechnej edukacji do lat 16. Wśród rodziców najmniej obaw mieli ci, których dzieci miały uczyć się w gimnazjum znajdującym się w tym samym budynku co szkoła podstawowa. Pozostali skarżyli się na konieczność dowozu dzieci do szkoły, obawiali się, czy system dowozu oferowany w poszczególnych jednostkach administracyjnych okaże się wystarczający. Rodzice obawiali się również zbyt wczesnego wyrwania dziecka ze środowiska rodzinnego. Zwracali uwagę, że likwidacja szkół na wsi przyczyni się do stopniowej degradacji poszczególnych społeczności. Postulowali zatem: wycofanie się z likwidacji małych szkół, nietworzenie szkół-kombinatów, dopracowanie projektu reformy i wprowadzenie jej w przyszłym roku szkolnym. 63% uczniów twierdziło, że reforma edukacji przyczyni się do korzystnych zmian w polskim szkolnictwie, zwłaszcza jeśli chodzi o podwyższenie poziomu nauczania, lepsze przygotowanie do zawodu i wykształcenie. Uczniowie chcieliby dzięki reformie mieć lepszą możliwość nauczenia się obsługi komputera, kształcenia znajomości języków obcych, rozwijania zainteresowań z poszczególnych przedmiotów. Respondenci postulowali również mniejszą liczebność klas, bo chcieliby bliższych relacji z nauczycielami. Oczekiwali, że reforma edukacji przyczyni się do lepszego przygotowania nauczycieli, lepszego wyposażenia szkoły, otrzymania przez nich większej samodzielności. 53% badanych sygnalizowało niepokój związany z koniecznością przystosowania się do nowego środowiska. |