BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reformowanie edukacji w perspektywie emancypacji i dystansu władzy
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Maria Czerepaniak-Walczak
Abstrakt:

Głównym założeniem podjętych działań empirycznych było zbadanie: warunków emancypowania się nauczyciela jako podmiotu reformy edukacji oraz szans realnego reformowania edukacji z zastosowaniem kategorii dystansu władzy u nauczycieli. Przeprowadzone badania oparto na dwóch hipotezach badawczych: sukces reformatorski wpisany jest w proces emancypowania się nauczyciela; proces emancypowania się jest związany z uznawanym dystansem władzy. Sformułowano trzy pytania (w celu ustalenia wskaźnika dystansu władzy): czy częstym zjawiskiem jest – z punktu widzenia nauczycieli – obawa przed przeciwstawieniem się przełożonym, jaki jest styl podejmowania decyzji przez przełożonych oraz jaki styl podejmowania decyzji przez przełożonych preferowany jest przez nauczycieli. Badania przeprowadzono na grupie nauczycieli, którzy dokształcają się w swoim zawodzie. Badania dowiodły, że istnieją zagrożenia dotyczące procesu reformowania, związane z rosnącym wskaźnikiem dystansu władzy wśród nauczycieli: albo jest to posłuszne (czasem bezrefleksyjne) wypełnianie poleceń przełożonych, albo całkowity sprzeciw wobec ich zdania.

Deskryptory TESE: nauczyciel, kwalifikacje zawodowe, autonomia, edukacja, reforma szkolnictwa
TESE descriptors: teacher, vocational qualification, autonomy, education, educational reform
Publikacje:
  • Czerepaniak-Walczak, M. (2001). Reformowanie edukacji w perspektywie emancypacji i dystansu władzy. Forum Oświatowe, 1, 17-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"