BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reforma szkolnictwa w opinii nauczycieli szkół specjalnych
Data: [2001]
Badacz: Monika Parchomiuk
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza opinii nauczycieli zatrudnionych w szkołach specjalnych na temat wprowadzonej reformy oświaty. Ankietę skierowano do kilkunastu szkół specjalnych (podstawowych i gimnazjów) w województwie lubelskim oraz Lublinie. Finalnie analizę oparto na odpowiedziach uzyskanych od 30 osób (w tym siedmiu osób z ośrodka dla dzieci niesłyszących oraz 23 z ośrodków specjalnych dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim). Wśród respondentów 90% stanowiły kobiety (13 osób uczyło na etapie kształcenia zintegrowanego, 12 pracowało w klasach IV-VI, a pięć w gimnazjum specjalnym). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem większości ankietowanych (100% ze szkoły dla niesłyszących oraz 96% ze szkół specjalnych) reforma nie została odpowiednio przygotowana (przede wszystkim z powodu braku programów, podręczników i wskazówek metodycznych, a także niejasności systemu oceniania oraz braku praktycznego przeszkolenia pedagogów). Okazało się również, że 40% respondentów ze szkół specjalnych i 60% ze szkoły dla niesłyszących nie dostrzegało pozytywnych wymiarów wprowadzenia reformy. Za wartościowe natomiast uznano takie zmiany jak: korelację przedmiotową i nauczanie blokowe, ocenę opisową, zwiększenie dostępu do komputerów (TIK), uaktywnienie nauczycieli w procesie doskonalenia zawodowego. Zgromadzony materiał pozwolił również wykazać, że do trudności, z jakimi musieli zmierzyć się badani po wprowadzeniu reformy, zaliczono m.in.: opracowanie programów, poszukiwanie pomocy naukowych czy konieczność dostosowania wymagań programowych do potrzeb i możliwości uczniów z niepełnosprawnością.

Deskryptory TESE: szkoła specjalna, szkolnictwo specjalne, gimnazjum, szkoła podstawowa, osoby niepełnosprawne, nauczanie, reforma szkolnictwa, reforma programu nauczania, nauczyciel
TESE descriptors: special school, separate special education, lower secondary, primary school, people with disabilities, teaching, educational reform, curriculum reform, teacher
Publikacje:
  • Parchomiuk, M. (2001). Reforma szkolnictwa w opinii nauczycieli szkół specjalnych. Wychowanie na co Dzień, 6, 14-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"