Obserwuj
Tytuł badania: |
Reforma szkolna i praktyka nauczania muzyki w opinii nauczycieli |
Projekt badawczy: |
- Wartości, zainteresowania i kompetencje muzyczne uczniów w województwie mazowieckim
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Andrzej Białkowski, Mirosław Grusiewicz |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nauczycieli muzyki na temat wpływu reformy oświatowej z 1999 roku na nauczanie muzyki w szkołach podstawowych i gimnazjach. Badanie wykonano w ramach projektu Mazowieckiego Kuratora Oświaty w Warszawie: Wartości, zainteresowania i kompetencje muzyczne uczniów w województwie mazowieckim. Za pomocą ankiety elektronicznej, rozesłanej do szkół podstawowych i gimnazjów przez sieć Ekstranet, zadano pytania o skutki reformy oświatowej 79 nauczycielom. Ponadto ankieta zawierała pytania o formę i organizację zajęć muzycznych w szkole. Wyniki badania wskazały na dość wysoki stopień zadowolenia nauczycieli muzyki z obranej ścieżki zawodowej. Zadeklarowali oni przywiązanie do nauczanego przedmiotu, zaangażowanie w problemy edukacji muzycznej w Polsce, a także chęć podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Pomimo to reformę oświatową z 1999 roku ocenili negatywnie przede wszystkim ze względu na degradację roli edukacji muzycznej i pogorszenie statusu zawodowego nauczycieli muzyki. |
Deskryptory TESE: |
muzyka, edukacja artystyczna, edukacja muzyczna, reforma szkolnictwa, reforma programu nauczania, nauczyciel przedmiotu |
TESE descriptors: |
music, art education, music education, educational reform, curriculum reform, specialist teacher |
Publikacje: |
- Białkowski, A. i Grusiewicz, M. (2013). Reforma szkolna i praktyka nauczania muzyki w opinii nauczycieli. Wychowanie Muzyczne, 3, 19-31.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.