BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Umiejętności percepcyjne uczniów szkół podstawowych
Projekt badawczy:
  • Edukacja muzyczna w Polsce. Stan, uwarunkowania, pożądane obszary zmian
  • Wartości, zainteresowania i kompetencje muzyczne uczniów w województwie mazowieckim
pokaż badania
Data: [2009]
Badacz: Andrzej Białkowski, Mirosław Grusiewicz
Abstrakt:

Badanie miało na diagnozę poziomu kompetencji rozpoznawania po brzmieniu instrumentów muzycznych, polskich tańców narodowych oraz wybranych utworów muzyki artystycznej i popularnych pieśni przez uczniów klas szóstych ze szkół podstawowych. Badaniem objęto 2622 osób ze 109 szkół (148 klas), w tym 1396 dziewcząt (53,3%) i 1222 chłopców (46,6%). Do pomiaru wymienionych kompetencji zastosowano cztery zadania znajdujące się w drugiej części przygotowanego testu, do których przygotowano przykłady nagrane na płytę CD i trwające łącznie 18 minut. Można był uzyskać maksymalnie 23 punkty. Większość uczniów znała instrumenty muzyczne i potrafiła je rozpoznać po barwie dźwięku. Najwięcej uczniów rozpoznało skrzypce (86,7%), klarnet (67,1%) i wiolonczelę (65,8%), najmniej zaś – fagot (49,4%) i waltornię (50,2%). Wyniki te należały do jednych z najlepszych w całym teście i były zbliżone do poziomu umiejętności rozpoznawania instrumentów na podstawie ilustracji. Więcej trudności przysporzyło uczniom rozpoznawanie ze słuchu utworów muzyki artystycznej i popularnych pieśni. Badani nie znali podstawowej literatury muzycznej, należącej do kanonu polskiej i europejskiej muzyki artystycznej, choć nieco lepiej rozpoznawali popularne pieśni. W przypadku tańców narodowych uczniowie lepiej rozpoznawali je ze słuchu niż na podstawie opisu słownego. Średni wynik wyniósł w przypadku tego zadania 44,1%, co uznano za poziom niezadowalający.

Deskryptory TESE: muzyka, szkoła podstawowa, kompetencje, test standaryzowany, efekt uczenia się
TESE descriptors: music, primary school, competence, standardised test, learning outcome
Publikacje:
  • Białkowski, A. i Grusiewicz, M. (2009). Umiejętności percepcyjne uczniów szkół podstawowych. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2, 21-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"