Abstrakt: |
Badanie miało na diagnozę poziomu kompetencji rozpoznawania po brzmieniu instrumentów muzycznych, polskich tańców narodowych oraz wybranych utworów muzyki artystycznej i popularnych pieśni przez uczniów klas szóstych ze szkół podstawowych. Badaniem objęto 2622 osób ze 109 szkół (148 klas), w tym 1396 dziewcząt (53,3%) i 1222 chłopców (46,6%). Do pomiaru wymienionych kompetencji zastosowano cztery zadania znajdujące się w drugiej części przygotowanego testu, do których przygotowano przykłady nagrane na płytę CD i trwające łącznie 18 minut. Można był uzyskać maksymalnie 23 punkty. Większość uczniów znała instrumenty muzyczne i potrafiła je rozpoznać po barwie dźwięku. Najwięcej uczniów rozpoznało skrzypce (86,7%), klarnet (67,1%) i wiolonczelę (65,8%), najmniej zaś – fagot (49,4%) i waltornię (50,2%). Wyniki te należały do jednych z najlepszych w całym teście i były zbliżone do poziomu umiejętności rozpoznawania instrumentów na podstawie ilustracji. Więcej trudności przysporzyło uczniom rozpoznawanie ze słuchu utworów muzyki artystycznej i popularnych pieśni. Badani nie znali podstawowej literatury muzycznej, należącej do kanonu polskiej i europejskiej muzyki artystycznej, choć nieco lepiej rozpoznawali popularne pieśni. W przypadku tańców narodowych uczniowie lepiej rozpoznawali je ze słuchu niż na podstawie opisu słownego. Średni wynik wyniósł w przypadku tego zadania 44,1%, co uznano za poziom niezadowalający. |