BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Co uczniom w duszy gra?
Projekt badawczy:
  • Wartości, zainteresowania i kompetencje muzyczne uczniów w województwie mazowieckim
pokaż badania
Instytucja:
Data: 26 listopada 2007 – 31 stycznia 2008
Badacz: Andrzej Białkowski, Mirosław Grusiewicz
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę zainteresowań, preferencji oraz kompetencji uczniów mazowieckich szkół podstawowych i gimnazjów w zakresie edukacji muzycznej. Badanie wykonano w ramach projektu Mazowieckiego Kuratora Oświaty: Wartości, zainteresowania i kompetencje muzyczne uczniów w województwie mazowieckim. Elektroniczne ankiety badawcze zostały rozesłane za pośrednictwem sieci ekstranet do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Łącznie w badaniu metodą sondażową wzięło udział 1251 uczniów szkół podstawowych oraz 1000 uczniów szkół gimnazjalnych. Pytania ankietowe dotyczyły stopnia zainteresowania muzyką, czasu przeznaczanego na jej słuchanie, formy słuchania muzyki, gry na instrumentach muzycznych, rodzajów preferowanej muzyki oraz źródeł informacji muzycznych. Wyniki badania wskazały na pozytywne nastawienie uczniów do lekcji muzyki w szkole (szkoła jako źródło informacji o muzyce jest dla nich mniej ważna od internetu, radia i telewizji; zdaniem autorów badania powinno to wpłynąć na zwiększenie roli lekcji muzycznych w kształtowaniu gustów artystycznych młodzieży). Badanie potwierdziło m.in., że najbardziej preferowanymi rodzajami muzyki (wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych) są: pop, techno, disco polo. Głównymi czynnikami mającymi wpływ na kształtowanie preferencji i zainteresowań muzycznych wśród badanych są natomiast: szkoła, radio, telewizja i internet (TIK).

Deskryptory TESE: muzyka, edukacja muzyczna, edukacja artystyczna, szkoła podstawowa, gimnazjum, kompetencje, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: music, music education, art education, primary school, lower secondary, competence, Internet, ICT
Publikacje:
  • Gronosz, B. (bdw.). Co uczniom w duszy gra? Pobrane z http://www.kuratorium.waw.pl/files/f-501-1-art2.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"