Obserwuj
Tytuł badania: |
Wpływ stresu na jakość snu uczniów szkoły średniej |
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2011 – listopad 2011 |
Badacz: |
Jadwiga Jośko, Janusz Kasperczyk, Jolanta Kasperczyk |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu stresu na jakość snu młodzieży szkoły średniej. Badanie prowadzono za pomocą autorskiej anonimowej ankiety wśród 530 uczniów klas I-III szkół średnich na Śląsku (32,6% chłopców oraz 67,4% dziewcząt). Ankieta składała się z dwóch części: pierwsza dotyczyła jakości i higieny snu, druga − stresu w życiu codziennym (problemów rodzinnych, osobistych, szkolnych). Druga część zawierała pytania (o charakterze otwartym) dotyczące innych czynników stresogennych. Zebrane dane zanalizowano za pomocą programu Statistica. Wyniki badania ujawniły wysokie nasilenie stresu wśród młodzieży, które ma swoje bezpośrednie przełożenie na jakość i długość snu. Ponadto przywołano najczęstszą przyczynę zaburzeń snu, naukę. Zdaniem autorów należałoby wprowadzić do szkół lekcje poświęcone metodom radzenia sobie z sytuacjami stresującymi, a także zapewnić uczniom pomoc psychologiczną. |
Autorskie słowa kluczowe: |
bezsenność, JS, jakość snu, stres, młodzież |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, edukacja zdrowotna, opieka zdrowotna, problemy zdrowotne, młodzież, psychologia |
TESE descriptors: |
health, health education, health care, health problems, youth, psychology |
Publikacje: |
- Kasperczyk, J., Kasperczyk, J. i Jośko, J. (2012). Stres a zaburzenia snu wśród młodzieży szkół średnich. Problemy Higieny i Epidemiologii, 93(1), 105-109.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.