Abstrakt: |
Badanie zostało zrealizowane w ramach programu resortowego RPBP III.31 i było częścią projektu badawczego Sytuacje psychologiczne uczniów i nauczycieli w szkolnym środowisku wychowawczym. Przedmiotem badania były: wpływ sytuacji stresowych na percepcję sytuacji zadaniowych i stanów wewnętrznych ucznia oraz zależność tego wpływu od temperamentu. Badaniem objęto uczniów czwartych klasy liceum ogólnokształcącego, przygotowujących się do matury. W badaniu wykorzystano Rep-Test opracowany na podstawie badań wstępnych (Ogińska-Bulik, 1984) do badania zróżnicowania poznawczego sytuacji zadaniowych i zróżnicowania stanów wewnętrznych, Kwestionariusz Temperamentu Strelaua, Kwestionariusz Spielbergera i Wiśniewskiego do pomiaru poziomu lęku i gniewu. Badanie wykazało, że u uczniów stres związany z przygotowywaniem się do egzaminu maturalnego pogarszał percepcję sytuacji zadaniowych. Pogorszona percepcja oznaczała zmniejszone zróżnicowanie poznawcze bodźców pochodzących z tego obszaru rzeczywistości. Zwiększał się również poziom lęku uczniów i zmniejszał poziom gniewu. Temperament okazał się mieć różnicujący wpływ na postrzeganie sytuacji zadaniowych – u osób o wysokim poziomie reaktywności do następstw stresu należał (oprócz zmniejszonej percepcji sytuacji zadaniowych, zwiększonego lęku i zmniejszonego gniewu) wzrost orientacji na doznania wewnętrzne. U osób o niskiej reaktywności stres zwiększał lęk i obniżał gniew, lecz nie wpływał na postrzeganie sytuacji zadaniowych. |