BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ stresu na percepcję sytuacji zadaniowych
Projekt badawczy:
  • Sytuacje psychologiczne uczniów i nauczycieli w szkolnym środowisku wychowawczym
pokaż badania
Instytucja:
Data: [1986] – [1989]
Badacz: Nina Ogińska-Bulik
Abstrakt:

Badanie zostało zrealizowane w ramach programu resortowego RPBP III.31 i było częścią projektu badawczego Sytuacje psychologiczne uczniów i nauczycieli w szkolnym środowisku wychowawczym. Przedmiotem badania były: wpływ sytuacji stresowych na percepcję sytuacji zadaniowych i stanów wewnętrznych ucznia oraz zależność tego wpływu od temperamentu. Badaniem objęto uczniów czwartych klasy liceum ogólnokształcącego, przygotowujących się do matury. W badaniu wykorzystano Rep-Test opracowany na podstawie badań wstępnych (Ogińska-Bulik, 1984) do badania zróżnicowania poznawczego sytuacji zadaniowych i zróżnicowania stanów wewnętrznych, Kwestionariusz Temperamentu Strelaua, Kwestionariusz Spielbergera i Wiśniewskiego do pomiaru poziomu lęku i gniewu. Badanie wykazało, że u uczniów stres związany z przygotowywaniem się do egzaminu maturalnego pogarszał percepcję sytuacji zadaniowych. Pogorszona percepcja oznaczała zmniejszone zróżnicowanie poznawcze bodźców pochodzących z tego obszaru rzeczywistości. Zwiększał się również poziom lęku uczniów i zmniejszał poziom gniewu. Temperament okazał się mieć różnicujący wpływ na postrzeganie sytuacji zadaniowych – u osób o wysokim poziomie reaktywności do następstw stresu należał (oprócz zmniejszonej percepcji sytuacji zadaniowych, zwiększonego lęku i zmniejszonego gniewu) wzrost orientacji na doznania wewnętrzne. U osób o niskiej reaktywności stres zwiększał lęk i obniżał gniew, lecz nie wpływał na postrzeganie sytuacji zadaniowych.

Deskryptory TESE: psychologia, szkoła średnia, egzamin, postawa, osobowość
TESE descriptors: psychology, secondary school, examination, attitude, personality
Publikacje:
  • Ogińska-Bulik, N. (1992). Wpływ stresu na percepcję sytuacji zadaniowych. Psychologia Wychowawcza, 2-3, 112-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"