Tytuł badania: |
Kontrola środowiska u dorastających dziewcząt i jej związek z siłą woli a reaktywność |
Projekt badawczy: |
- Sytuacje psychologiczne uczniów i nauczycieli w szkolnym środowisku wychowawczym
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
1991 |
Badacz: |
Anna Zalewska |
Abstrakt: |
Badania zrealizowano w ramach RPBP III.1 Sytuacje psychologiczne uczniów i nauczycieli w szkolnym środowisku wychowawczym. Próbowano odpowiedzieć na następujące pytania: czy reaktywność różnicuje częstość stosowania różnych sposobów i rodzajów kontroli środowiska u dorastających dziewcząt; czy istnieją związki między kontrolą środowiska a tendencją do realizacji zamierzeń jako przejawem siły woli oraz czy związki te zależą od poziomu reaktywności dziewcząt. Postawiono następujące hipotezy badawcze: dziewczęta WR [wysokoreaktywne] częściej niż NR [niskoreaktywne] kontrolują środowisko, aby ułatwić sobie realizację zamierzeń; dziewczęta WR częściej stosują miękkie niż twarde sposoby kontroli i częściej stosują sposoby miękkie niż dziewczęta NR; dziewczęta NR częściej niż WR stosują twarde sposoby kontroli środowiska. Wykorzystano do pomiaru m.in. Kwestionariusz Temperamentu Strelaua, Skalę Siły Zamiarów. Badanie przeprowadzono wśród 204 dziewcząt z klas trzecich i czwartych liceów ogólnokształcących z małych miast i wsi. Wyniki badania potwierdziły pierwszą hipotezę: uczennice o wysokiej reaktywności częściej niż dziewczęta niskoreaktywne stosują sposoby kontroli środowiska, przy czym rzadziej wykazują brak jakiejkolwiek kontroli. Poza tym częściowo potwierdzono hipotezę drugą: stosowanie tylko miękkiego sposobu kontroli nie jest różnicowane przez reaktywność; uczennice o wysokiej reaktywności tak samo często stosują zarówno miękką, jak i twardą kontrolę środowiska. Nie potwierdzono trzeciej hipotezy badawczej. |
Deskryptory TESE: |
osobowość, socjalizacja, kompetencje społeczne, rozwój poznawczy, obszar wiejski, płeć żeńska, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
personality, socialisation, social competences, cognitive development, rural area, female, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Zalewska, A. (1993). Kontrola środowiska u dorastających dziewcząt i jej związek z siłą woli a reaktywność. Psychologia Wychowawcza, 3, 193-201.
|