BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kontrola środowiska u dorastających dziewcząt i jej związek z siłą woli a reaktywność
Projekt badawczy:
  • Sytuacje psychologiczne uczniów i nauczycieli w szkolnym środowisku wychowawczym
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1991
Badacz: Anna Zalewska
Abstrakt:

Badania zrealizowano w ramach RPBP III.1 Sytuacje psychologiczne uczniów i nauczycieli w szkolnym środowisku wychowawczym. Próbowano odpowiedzieć na następujące pytania: czy reaktywność różnicuje częstość stosowania różnych sposobów i rodzajów kontroli środowiska u dorastających dziewcząt; czy istnieją związki między kontrolą środowiska a tendencją do realizacji zamierzeń jako przejawem siły woli oraz czy związki te zależą od poziomu reaktywności dziewcząt. Postawiono następujące hipotezy badawcze: dziewczęta WR [wysokoreaktywne] częściej niż NR [niskoreaktywne] kontrolują środowisko, aby ułatwić sobie realizację zamierzeń; dziewczęta WR częściej stosują miękkie niż twarde sposoby kontroli i częściej stosują sposoby miękkie niż dziewczęta NR; dziewczęta NR częściej niż WR stosują twarde sposoby kontroli środowiska. Wykorzystano do pomiaru m.in. Kwestionariusz Temperamentu Strelaua, Skalę Siły Zamiarów. Badanie przeprowadzono wśród 204 dziewcząt z klas trzecich i czwartych liceów ogólnokształcących z małych miast i wsi. Wyniki badania potwierdziły pierwszą hipotezę: uczennice o wysokiej reaktywności częściej niż dziewczęta niskoreaktywne stosują sposoby kontroli środowiska, przy czym rzadziej wykazują brak jakiejkolwiek kontroli. Poza tym częściowo potwierdzono hipotezę drugą: stosowanie tylko miękkiego sposobu kontroli nie jest różnicowane przez reaktywność; uczennice o wysokiej reaktywności tak samo często stosują zarówno miękką, jak i twardą kontrolę środowiska. Nie potwierdzono trzeciej hipotezy badawczej. 

Deskryptory TESE: osobowość, socjalizacja, kompetencje społeczne, rozwój poznawczy, obszar wiejski, płeć żeńska, relacje interpersonalne
TESE descriptors: personality, socialisation, social competences, cognitive development, rural area, female, interpersonal relations
Publikacje:
  • Zalewska, A. (1993). Kontrola środowiska u dorastających dziewcząt i jej związek z siłą woli a reaktywność. Psychologia Wychowawcza, 3, 193-201.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"