Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: w jakim stopniu oddziaływania w zakresie usprawniania widzenia dzieci w wieku 0-6 lat z korowymi problemami wzrokowymi wpływają pozytywnie na ich rozwój widzenia? W badaniu wzięło udział 35 dzieci (19 chłopców i 16 dziewczynek) wieku 0-6 lat dotkniętych niepełnosprawnością wzrokową pochodzenia mózgowego. Dobór grupy miał charakter losowy – badaniem objęto wszystkie dzieci, które zostały zdiagnozowane przez zespół terapeutyczny Poradni Kompleksowej Diagnozy, Wczesnej Edukacji, Terapii i Rehabilitacji. Badanie przeprowadzono trójetapowo: w pierwszym etapie dokonano pomiaru początkowego, w drugim realizowano indywidualne programy wspomagania rozwoju widzenia (IPWRW), a trzeci etap obejmował pomiar końcowy. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że u 57,1% respondentów funkcjonowanie wzrokowe występowało na poziomie 0-1 miesiąca życia (zgodnie z normami wiekowymi 85,7% badanych powinno funkcjonować wzrokowo znacznie powyżej 12. miesiąca życia). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wyróżniono następujące charakterystyczne cechy funkcjonowania wzrokowego: znaczne opóźnienie czasu reakcji (57,1%), znaczną fluktuację widzenia (54,2%), problemy z percepcją głębi będące przyczyną nieprecyzyjnego sięgania po obiekt (45,7%), trudności z lokalizacją bodźców statycznych (31,4%), trudności ze spostrzeganiem bodźców dwóch modalności (28,6%) oraz nadmierną koncentrację na źródłach światła (8,6%). Ponadto na podstawie analizy wyników posttestu stwierdzono znaczną zmianę w poziomie rozwoju widzenia u 82,8% dzieci (jedynie u czterech osób poziom widzenia pozostał na poziomie 0-1 miesiąca życia). |