BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ stymulacji na rozwój widzenia u dzieci z niepełnosprawnością wzrokową pochodzenia mózgowego w wieku 0-6 lat
Data: listopad 2004 – listopad 2005
Badacz: Kornelia Czerwińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: w jakim stopniu oddziaływania w zakresie usprawniania widzenia dzieci w wieku 0-6 lat z korowymi problemami wzrokowymi wpływają pozytywnie na ich rozwój widzenia? W badaniu wzięło udział 35 dzieci (19 chłopców i 16 dziewczynek) wieku 0-6 lat dotkniętych niepełnosprawnością wzrokową pochodzenia mózgowego. Dobór grupy miał charakter losowy – badaniem objęto wszystkie dzieci, które zostały zdiagnozowane przez zespół terapeutyczny Poradni Kompleksowej Diagnozy, Wczesnej Edukacji, Terapii i Rehabilitacji. Badanie przeprowadzono trójetapowo: w pierwszym etapie dokonano pomiaru początkowego, w drugim realizowano indywidualne programy wspomagania rozwoju widzenia (IPWRW), a trzeci etap obejmował pomiar końcowy. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że u 57,1% respondentów funkcjonowanie wzrokowe występowało na poziomie 0-1 miesiąca życia (zgodnie z normami wiekowymi 85,7% badanych powinno funkcjonować wzrokowo znacznie powyżej 12. miesiąca życia). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wyróżniono następujące charakterystyczne cechy funkcjonowania wzrokowego: znaczne opóźnienie czasu reakcji (57,1%), znaczną fluktuację widzenia (54,2%), problemy z percepcją głębi będące przyczyną nieprecyzyjnego sięgania po obiekt (45,7%), trudności z lokalizacją bodźców statycznych (31,4%), trudności ze spostrzeganiem bodźców dwóch modalności (28,6%) oraz nadmierną koncentrację na źródłach światła (8,6%). Ponadto na podstawie analizy wyników posttestu stwierdzono znaczną zmianę w poziomie rozwoju widzenia u 82,8% dzieci (jedynie u czterech osób poziom widzenia pozostał na poziomie 0-1 miesiąca życia).

Autorskie słowa kluczowe: wczesna interwencja, diagnoza funkcjonalna, korowe uszkodzenie widzenia, rozwój wzrokowy
Author's Keywords: early intervention, functional assessment, cortical visual impairment, visual development, vision therapy in low vision multiply impaired children
Deskryptory TESE: rozwój dziecka, osoby niepełnosprawne, opieka nad dzieckiem, dziecko, zdrowie
TESE descriptors: child development, people with disabilities, childcare, child, health
Publikacje:
  • Czerwińska, K. (2006). Wpływ stymulacji na rozwój widzenia u dzieci z niepełnosprawnością wzrokową pochodzenia mózgowego w wieku 0-6 lat. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 2, 95-107.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"