BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ strategii organizowania materiału na efektywność nauczania ortografii w klasach niższych
Data: [1996]
Badacz: Anna Jakubowicz
Abstrakt:

Badanie eksperymentalne polegało na ocenie efektywności strategii polegającej na organizowaniu treści w nauczaniu ortografii uczniów klas początkowych. W badaniu wykorzystano pamięciową strategię organizowania treści dotyczących wyrazów objętych zasadą historyczną, z których wybrano ó niewymienne, rz niewymienne i h. Testy sprawdzające składały się z ortogramów dobranych według ich frekwencji w tekstach dostępnych dla uczniów klas I-III. Za ich pomocą dokonano pomiaru początkowego, końcowego i dystansowego. Eksperyment przeprowadzono w klasach trzecich ze środowiska miejskiego (SP 7, SP 62) oraz wiejskiego (SP w Białych Błotach), w trakcie drugiego półrocza. Do analizy wybrano wyniki uzyskane przez 240 uczniów. Wyniki pomiaru końcowego ujawniły ogromną zmianę w umiejętnościach bezbłędnego pisania u uczniów z klas eksperymentalnych bez względu na rodzaj środowiska (wiejski/miejski). Zaobserwowano również poprawę u uczniów z grup kontrolnych, lecz nie była ona tak duża jak w przypadku grup eksperymentalnych. Przeprowadzony po upływie dwóch miesięcy pomiar dystansowy sugerował, że zastosowanie strategii pamięciowej w nauczaniu ortografii przyczyni się do trwałości nabytych umiejętności – kolejny raz grupy eksperymentalne uzyskały lepsze wyniki od grup kontrolnych.

Deskryptory TESE: polski, metodyka, szkoła podstawowa, ortografia, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: Polish, learning theory, primary school, spelling, basic education
Publikacje:
  • Jakubowicz, A. (1996). Wpływ strategii organizowania materiału na efektywność nauczania ortografii w klasach niższych (w zakresie zasady historycznej). W: E. Stucki (red.), Problemy innowacji w kształceniu i wychowaniu (s. 59-86). Bydgoszcz: WSP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"