Abstrakt: |
Badanie eksperymentalne polegało na ocenie efektywności strategii polegającej na organizowaniu treści w nauczaniu ortografii uczniów klas początkowych. W badaniu wykorzystano pamięciową strategię organizowania treści dotyczących wyrazów objętych zasadą historyczną, z których wybrano ó niewymienne, rz niewymienne i h. Testy sprawdzające składały się z ortogramów dobranych według ich frekwencji w tekstach dostępnych dla uczniów klas I-III. Za ich pomocą dokonano pomiaru początkowego, końcowego i dystansowego. Eksperyment przeprowadzono w klasach trzecich ze środowiska miejskiego (SP 7, SP 62) oraz wiejskiego (SP w Białych Błotach), w trakcie drugiego półrocza. Do analizy wybrano wyniki uzyskane przez 240 uczniów. Wyniki pomiaru końcowego ujawniły ogromną zmianę w umiejętnościach bezbłędnego pisania u uczniów z klas eksperymentalnych bez względu na rodzaj środowiska (wiejski/miejski). Zaobserwowano również poprawę u uczniów z grup kontrolnych, lecz nie była ona tak duża jak w przypadku grup eksperymentalnych. Przeprowadzony po upływie dwóch miesięcy pomiar dystansowy sugerował, że zastosowanie strategii pamięciowej w nauczaniu ortografii przyczyni się do trwałości nabytych umiejętności – kolejny raz grupy eksperymentalne uzyskały lepsze wyniki od grup kontrolnych. |