BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy środowiska rodzinnego pijących studentów
Data: [2000]
Badacz: Piotr Wyrzykowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania było środowisko rodzinne studentów pijących alkohol. Przeprowadzono je wśród 40 studentów pierwszego roku Szkoły Zarządzania w Tomaszowie Mazowieckim. W badaniu zastosowano test AUDIT do określenia poziomu spożycia napojów alkoholowych i na jego podstawie wyznaczono dwie grupy badanych – podstawową, w której znalazło się 20 osób o podwyższonym ryzyku nadużywania alkoholu (powyżej ośmiu pkt w teście AUDIT), oraz porównawczą, w której znalazło się 20 osób spożywających alkohol w sposób umiarkowany. Średnia wieku badanych wynosiła 22 lata. W grupie podstawowej kobiety i mężczyźni stanowili po 50%, w grupie porównawczej kobiety stanowiły 60%, a mężczyźni 40%. Wyniki badania ujawniły, że czynnikiem najbardziej różnicującym obie grupy w zakresie miejsca zamieszkania był fakt mieszkania na wsi – w grupie podstawowej osoby takie stanowiły 25%, w porównawczej 10%. Osoby nadużywające alkoholu częściej pochodziły z rodzin niepełnych (grupa podstawowa – 15%, grupa porównawcza – 10%) i rozbitych (odpowiednio 10%, 5%), a osoby pijące umiarkowanie – z rodzin pełnych (75%, 85%). Robotnikami było około 50% ojców w obu grupach, natomiast matek o takich kwalifikacjach więcej było w grupie podstawowej (50% w stosunku do 35%). Z kolei pracę o charakterze umysłowym wykonywało około 15% matek w obu grupach, ojców o takim zawodzie było mniej w grupie podstawowej (5% w stosunku do 10%). Grupa osób nadużywających alkoholu w porównaniu z pijącymi umiarkowanie charakteryzowała się również tym, że ich rodzice rzadziej znajdowali się na emeryturze (ojcowie – 5%, 15%; matki – 10%, 20%); ojcowie częściej byli niepracujący (20%, 10%), a matki rzadziej nie miały pracy (10%, 20%); studenci rzadziej mieli stałe obowiązki w domu (mężczyźni – 60%, 75%, kobiety – 30%, 50%). Do najczęstszych obowiązków badanych należały: sprzątanie, zakupy, wynoszenie śmieci, opieka nad rodzeństwem. Brak zorganizowanych zajęć dodatkowych, związanych z zainteresowaniami, deklarowało 60% kobiet i 50% mężczyzn w grupie podstawowej oraz 33,4% kobiet i 12,5% mężczyzn w grupie porównawczej. W grupie podstawowej żaden mężczyzna nie uczęszczał na zajęcia z języków obcych ani na kursy komputerowe, w grupie porównawczej odsetki te wynosiły po 12,5%. Kobiety w grupie podstawowej preferowały zajęcia z języków obcych (10%) i w ogóle nie uczęszczały na kursy komputerowe, natomiast w grupie porównawczej 8% kobiet chodziło na kursy językowe, a 16% na kursy komputerowe. Pracą zarobkową zajmowało się po 10% kobiet i mężczyzn z grupy podstawowej oraz 16% kobiet i 12% mężczyzn w grupie porównawczej.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, student, szkoła wyższa, praca, rozwój umiejętności zawodowych, rodzice, środowisko społeczno-kulturowe, bezrobocie, płeć
TESE descriptors: social behaviour, student, higher education, labour, skill development, parents, socio-cultural environment, unemployment, gender
Publikacje:
  • Wyrzykowski, P. (2000). Cechy środowiska rodzinnego pijących studentów. Świat Problemów, 3, 41-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"