Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka sposobów spędzania czasu wolnego przez dzieci oraz roli, jaką odgrywali rodzice w jego organizacji. Ankietę skierowaną do rodziców wypełniło 200 osób mających dzieci w wieku od 8 do 12 lat. Odpowiedzi respondentów ujawniły, że pod pojęciem czasu wolnego rozumieli oni najczęściej czas wolny od zajęć szkolnych, lekcji i prac domowych, szkoły i stałych prac porządkowych, czas spędzany poza szkołą, w sposób dowolnie wybrany przez dziecko, czas, w którym dziecko robi to, co chce. 90% ankietowanych stwierdziło, że ich dzieci mają czas wolny, 51% – że mają wpływ na formę spędzania tego czasu przez dziecko, 22% – że wpływ ten mają tylko czasami, 15% – nie mają żadnego wpływu, 12% – mają wpływ tylko częściowy. Jako najbardziej lubianą przez dziecko formę spędzania wolnego czasu rodzice podawali: oglądanie telewizji, spotkania z rówieśnikami, czytanie książek, granie w gry komputerowe, uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych. W półroczu poprzedzającym badanie 52 osoby były ze swoim dzieckiem w kinie, 52 – na wycieczce rowerowej, 16 – w muzeum. 80 respondentów nie było z dzieckiem na żadnej wspólnej wyprawie. Jako przyczynę braku wspólnych wypadów najczęściej podawano sytuację finansową. 75 rodzin uważało, że to zbyt kosztowny luksus, na który ich nie stać; 60 nie miało czasu z powodu pracy zawodowej; 25 potrzebowało odpoczynku od wyczerpującej pracy; 16 uważało, że dziecko powinno uczyć się samodzielności; 14 uważało, że mogli zrezygnować z tej formy spędzania czasu; 10 twierdziło, że obecność rodziców zakłóciłaby zabawę dziecka. |