Abstrakt: |
Przedmiotem badania był czas wolny i jego wykorzystanie do celów rekreacji ruchowej przez uczniów z liceum ogólnokształcącego w Długołęce. Badaniem objęto 50 chłopców w wieku od 15 do 16 lat ze środowisk miejskich i wiejskich. Liceum ogólnokształcące w Długołęce posiadało obszerną bazę sportowo-rekreacyjną, w tym: boisko, salę sportową, siłownię, sprzęt sportowo-rekreacyjny. Do metody sondażu diagnostyczne włączono takie narzędzia jak: kwestionariusz ankiety (na temat ilościowego i jakościowego uczestnictwa badanych w różnych formach aktywności ruchowej) oraz kwestionariusz wywiadu (na temat aktywności w tygodniu szkolnym). 60% matek badanych uczniów i 37% ojców miało wykształcenie średnie, 20% matek i tyle samo ojców – wykształcenie wyższe, 20% matek i 43% ojców – wykształcenie zawodowe. 63% uczniów miało jednego brata albo jedną siostrę, 10% było jedynakami. 57% respondentów mieszkało na wsi, 33% w małym mieście, 10% w dużym mieście. 54% chłopców w czasie wolnym wybiera sportowe formy rekreacji, 50% spotyka się z rówieśnikami, 46% ogląda telewizję, słucha radia albo spędza czas przy komputerze, 36% wybiera odpoczynek bierny, 32% chodzi w wolnym czasie na dyskoteki albo wykonuje czynności związane z muzyką, śpiewem. Tylko 22% respondentów w wolnym czasie czyta książki albo czasopisma. 12% chodzi do teatru, na wystawy, koncerty albo do kina. 22% badanych uprawia jogging, 14% pływanie, 16% gimnastykuje się, 74% jeździ na rowerze. Nikt z ankietowanych nie gra w wolnym czasie w tenisa stołowego albo ziemnego. 35 chłopców za to wolny czas przeznacza na grę w piłkę nożną, 13 – w siatkówkę, 25 – w koszykówkę. Żaden z respondentów nie gra w piłkę ręczną. Do najczęściej wymienianych motywów podejmowania rekreacji ruchowej chłopcy zaliczali: podniesienie sprawności fizycznej (84%), polepszenie stanu zdrowia (74%) oraz możliwość kontaktu z rówieśnikami (48%). Na bariery w podejmowaniu aktywności ruchowej zwracało uwagę bardzo wielu respondentów. Do głównych przeszkód należały: niedostępność bazy sportowej (88% wskazań), brak czasu (84%), wzorców osobowych (40%). Jedynie 2% chłopców nie widziało żadnych przeszkód, które uniemożliwiłyby im aktywność ruchową. 92% uczniów zadeklarowało, że potrafią pływać, 88% umiało jeździć na rowerze, 74% chodzić po górach, 60% grać w tenis stołowy. 6% chłopców potrafiło żeglować, 10% zaś – biegać na nartach. |