BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodziny uczennic podstawowych szkół specjalnych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: luty 1992 – czerwiec 1992
Badacz: Krystyna Gawlik
Abstrakt:

Celem badania było poznanie struktury rodzin dziewcząt upośledzonych umysłowo; było ono częścią szerszych badań dotyczących dziewcząt upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Badaniem objęto 298 dziewcząt w wieku 10-17 lat, uczęszczających do szkół podstawowych dla upośledzonych w stopniu lekkim w Katowicach oraz do jednej losowo wybranej szkoły ze Śląska (Ruda Śląska). 98,7% badanych pochodziło z rodzin robotniczych, 1,3% z inteligenckich. Uczennice wywodziły się głównie z rodzin o niskim poziomie wykształcenia: dwóch ojców i jedna matka mieli wykształcenie wyższe (rodzice dzieci z zespołem Downa); wykształcenie niepełne podstawowe miało 4% ojców i 5,4% matek, podstawowe odpowiednio 36,6% i 60,7%, zawodowe 57,4% i 29,9%, średnie 1% i 3,7%. 70% badanych żyło w rodzinach pełnych, 14% w rodzinach niepełnych, 3% w zrekonstruowanych, 2% w zastępczych, 11% wychowywało się w domach dziecka. 47% wywodziło się z rodzin patologicznych – w 16% alkoholikami byli oboje rodzice, w 10% ojciec, w 2% matka. 13% badanych było zaniedbanych społecznie; 6% pochodziło z rodzin zdemoralizowanych (łamanie prawa przez rodziców). 11,7% rodzin wychowywało jedno dziecko, 23,5% dwoje, 64,8% rodzin miało troje lub więcej dzieci, z czego 51% miało więcej niż jedno dziecko upośledzone umysłowo. Jedna z rodzin wysoce zdemoralizowanych, w której oboje rodzice byli alkoholikami, miała 17 dzieci (część w domu dziecka), z tego pięcioro upośledzonych; inna 12, w tym również pięcioro upośledzonych. 51,6% matek i 16,4% ojców nie pracowało zawodowo. Wywiady przeprowadzone z wychowawcami klas wykazały, że wiele rodzin żyło w ubóstwie; dzieci często były niedożywione, zaniedbane, brudne; rodzice nie zaspokajali ich podstawowych potrzeb. Z wywiadów z dyrektorami szkół wynikało, że nieraz do tej samej szkoły trafiały trzy pokolenia danej rodziny. Stwierdzono, że szkoła powinna ukazywać prawidłowe wzorce postępowania, rozwijać zainteresowania, pomagać w znalezieniu swojego miejsca w życiu; za bardzo ważne zadanie uznano uświadomienie seksualne uczniów klas wyższych.

Deskryptory TESE: płeć żeńska, rodzice, rodzina, niepełnosprawność intelektualna, dziecko, upośledzenie, szkoła specjalna, dziecko zagrożone
TESE descriptors: female, parents, family, intellectual disability, child, disability, special school, child at risk
Publikacje:
  • Gawlik, K. (1995). Rodziny uczennic podstawowych szkół specjalnych dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (na wybranym terenie badań). Szkoła Specjalna, 1, 32-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"