BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola aktywności matematycznych w procesie kształtowania pojęć u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Instytucja:
Data: 1990 – 1997
Badacz: Helena Siwek
Abstrakt:

Celem badania było określenie roli aktywności matematycznych w procesie kształtowania pojęć u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Skoncentrowano się na dwóch aspektach kształtowania się pojęć matematycznych: aktywnościach matematycznych i wiadomościach uzyskanych w szkole. Do zebrania materiału na temat aktywności matematycznych posłużono się metodą obserwacji indywidualnej w oparciu o specjalnie skonstruowane zadania i sytuacje. W części poświęconej wiadomościom uzyskanym w szkole wykorzystano analizę pisemnych sprawdzianów, rozwiązanych samodzielnie przez uczniów. W etapie dotyczącym aktywności matematycznych uczestniczyli uczniowie w wieku od 8 do 13 lat, w etapie dotyczącym wiadomości – uczniowie klas trzecich i ósmych (łącznie w tej grupie 702 osoby). Wyniki badania pozwoliły na sformułowanie następujących wniosków: uczniowie z trudnościami w uczeniu się matematyki wykazywali powolność i niepewność; potrzebowali często aprobaty ze strony nauczyciela dla swoich działań; dostrzeżone zasady i reguły uczniowie potrafili wykorzystywać tylko do pewnego momentu podczas rozwiązywania zadań, a następnie zapominali o nich; stwierdzono, że każde z zadań jest izolowaną trudnością – rozwiązanie jednego zadania nie świadczy, że uczeń rozwiąże poprawnie inne podobne; uczniowie z trudnościami w uczeniu się matematyki bardzo często uwzględniali tylko jeden wybrany przez siebie warunek, nie potrafili połączyć dwóch albo trzech warunków jednocześnie; dzieci wolniej rozwiązywały operacje odwrotne niż proste; okazało się, że dzieci częściej podawały błędne odpowiedzi, bezkrytyczne i bezsensowne, ale nie mówiły, że nie rozumieją zadania; dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki miały mało sposobów na rozwiązywanie zadań, spodziewały się zamkniętego, schematycznego rozwiązania, a nie nieskończoności i kontynuacji. W nauczaniu matematyki warto uwzględniać takie aktywności dziecka, jakie możliwe są na danym etapie rozwoju. Nauczanie liczb powinno być poprzedzone ćwiczeniami jakościowymi, stanowiącymi bazę doświadczeń dla uwzględnienia różnych aspektów pojęcia liczby. Pojęcia matematyczne powinny być opracowywane operatywnie, a nie formalnie.

Deskryptory TESE: matematyka, trudności w nauce, proces uczenia się, wiedza, kompetencja uczenia się, uczeń
TESE descriptors: mathematics, learning difficulty, learning process, knowledge, learning to learn, pupil
Publikacje:
  • Siwek, H. (1997). Rola aktywności matematycznych w procesie kształtowania pojęć u uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5, Dydaktyka Matematyki, 19, 46-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"