Abstrakt: |
Badaniem objęto 62 uczniów z wadą słuchu uczęszczających do białostockich szkół podstawowych. Wśród badanych było 12,9% uczniów bardzo dobrych, 32,26% dobrych, 25,81% dostatecznych, 25,81% średnich; 29,03% stanowiły dzieci słabo uczące się. Wyodrębniono determinanty powodzenia szkolnego uczniów z wadą słuchu w szkole masowej: 1) o charakterze środowiskowym, dotyczących a) środowiska rewalidacyjnego, b) rodzinnego, c) rówieśniczego; 2) o charakterze dydaktycznym; 3) wewnętrznych, dotyczących osoby ucznia z wadą słuchu, z których za główny uznano motywację do nauki szkolnej. Wśród badanych będących uczniami bardzo dobrymi, dobrymi i średnimi 65,91% wykazywało wysoki poziom motywacji, 31,82% średni; u uczniów słabych 6,45% wykazywało wysoki poziom, średni 12,9%, niski 9,68%. Stwierdzono, że środowisko rodzinne, rewalidacyjne i szkolne ma istotny wpływ na motywację uczniów z wadą słuchu do uczenia się. Uznano, że na stosunek ucznia do nauki w integracyjnym systemie kształcenia w dużym stopniu rzutowały postawy rodziców; uzyskano informacje wskazujące na wysoki stopień ich zainteresowania sytuacją szkolną dzieci. Stwierdzono, że udział dzieci w zajęciach jest czynnikiem w dużym stopniu decydującym o stosunku do nauki w szkole masowej; wśród badanych podlegających rewalidacji (69,35% ogółu) 67,44% stanowili uczniowie o wysokim poziomie motywacji do nauki szkolnej, 27,91% uczniowie o średnim poziomie, 4,65% o niskim. Osobą w istotnym stopniu decydującą o poziomie motywacji jest nauczyciel, a akceptacja przez niego ucznia z wadą słuchu wyrażana odpowiednią postawą jest czynnikiem pozytywnie oddziałującym na stosunek ucznia do nauki; w stosunku do 80,65% badanych nauczyciele mieli pozytywny stosunek, wśród uczniów uzyskujących sympatię ze strony nauczycieli 66% stanowiły osoby wykazujące wysoki poziom motywacji, 28% średni, tylko 2% nie interesowało się nauką szkolną. Zwrócono uwagę na rolę rówieśników; stwierdzono, że większość uczniów z wadą słuchu była akceptowana przez rówieśników (62,9%), z czego 71,79% stanowili uczniowie o wysokim poziomie motywacji do nauki szkolnej, 25,64% uczniowie o średnim poziomie, 2,56% o niskim. |