BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywacja do nauki a poziom umiejętności uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Bożysława Jaworska-Posiła, Małgorzata Wawrowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była motywacji dziecka klasy trzeciej szkoły podstawowej do nauki przy jednoczesnym wzięciu pod uwagę jego umiejętności. Motywacja do nauki, jako możliwość kształtowania ucznia przez procesy dydaktyczne i wychowawcze w szkole, jest narzędziem godnym uwagi dla każdego pedagoga. Badacze zwracają uwagę, że umiejętne korzystanie z elementów procesu edukacyjnego, jakimi są: ocena, stopień, test, pochwała, sprzyja rozwijaniu motywacji ucznia do osiągania coraz lepszych wyników w nauce. W ogólnopolskim badaniu (będącym częścią projektu Badania umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej przeprowadzonego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej przez zespół pod kierunkiem dr. Mirosława Dąbrowskiego, współfinansowanego przez EFS) wzięli udział uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej. Do badania wykorzystano narzędzia przeznaczone zarówno dla ucznia (kwestionariusz z listą 20 stwierdzeń: 12 pozytywnych i osiem negatywnych), jak i dla nauczyciela (kwestionariusz zawierający 10 stwierdzeń nauczyciela o każdym uczniu). Wyniki badań pozwoliły sformułować następujące wnioski: wyższą motywację do nauki przejawiają dziewczynki, dziewczynki charakteryzują się większą ciekawością poznawczą oraz niższą bezradnością szkolną, na motywację ucznia do nauki przeważający wpływ mają przekonania nauczyciela o nim, najwyższe wyniki motywacji osiągnęły dzieci ze szkół wiejskich, najniższe – z miejskich, istnieje dodatni związek pomiędzy umiejętnościami ucznia a motywacją, motywacja w różnym stopniu współgra z różnymi umiejętnościami. 

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, egzamin, test standaryzowany, ewaluacja, obszar wiejski, obszar miejski, motywacja, placówka edukacyjna
TESE descriptors: primary school, examination, standardised test, evaluation, rural area, urban area, motivation, educational institution
Publikacje:
  • Jaworska-Posiła, B. i Wawrowska, M. (2008). Motywacja do nauki a poziom umiejętności uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej. Egzamin: Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 15. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/badania/15_matematyka.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"