Obserwuj
Tytuł badania: |
Motywacja do nauki a poziom umiejętności uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Bożysława Jaworska-Posiła, Małgorzata Wawrowska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była motywacji dziecka klasy trzeciej szkoły podstawowej do nauki przy jednoczesnym wzięciu pod uwagę jego umiejętności. Motywacja do nauki, jako możliwość kształtowania ucznia przez procesy dydaktyczne i wychowawcze w szkole, jest narzędziem godnym uwagi dla każdego pedagoga. Badacze zwracają uwagę, że umiejętne korzystanie z elementów procesu edukacyjnego, jakimi są: ocena, stopień, test, pochwała, sprzyja rozwijaniu motywacji ucznia do osiągania coraz lepszych wyników w nauce. W ogólnopolskim badaniu (będącym częścią projektu Badania umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej przeprowadzonego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej przez zespół pod kierunkiem dr. Mirosława Dąbrowskiego, współfinansowanego przez EFS) wzięli udział uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej. Do badania wykorzystano narzędzia przeznaczone zarówno dla ucznia (kwestionariusz z listą 20 stwierdzeń: 12 pozytywnych i osiem negatywnych), jak i dla nauczyciela (kwestionariusz zawierający 10 stwierdzeń nauczyciela o każdym uczniu). Wyniki badań pozwoliły sformułować następujące wnioski: wyższą motywację do nauki przejawiają dziewczynki, dziewczynki charakteryzują się większą ciekawością poznawczą oraz niższą bezradnością szkolną, na motywację ucznia do nauki przeważający wpływ mają przekonania nauczyciela o nim, najwyższe wyniki motywacji osiągnęły dzieci ze szkół wiejskich, najniższe – z miejskich, istnieje dodatni związek pomiędzy umiejętnościami ucznia a motywacją, motywacja w różnym stopniu współgra z różnymi umiejętnościami. |
Deskryptory TESE: |
szkoła podstawowa, egzamin, test standaryzowany, ewaluacja, obszar wiejski, obszar miejski, motywacja, placówka edukacyjna |
TESE descriptors: |
primary school, examination, standardised test, evaluation, rural area, urban area, motivation, educational institution |
Publikacje: |
- Jaworska-Posiła, B. i Wawrowska, M. (2008). Motywacja do nauki a poziom umiejętności uczniów trzeciej klasy szkoły podstawowej. Egzamin: Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 15. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/badania/15_matematyka.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.