BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywacja a wynik testu z nauk przyrodniczych. Studium na przykładzie PISA 2006
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Roman Dolata, Artur Pokropek
Abstrakt:

Analizę przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Na ile wyniki w testach PISA są zdeterminowane czynnikami motywacyjnymi związanymi z uczeniem się przedmiotów przyrodniczych i czy model zależności motywacja – wyniki testu jest taki sam we wszystkich krajach? Czy wyniki testu PISA są zdeterminowane motywacją testową i – analogicznie – czy zależność ta jest kulturowo niezmienna? W analizie wykorzystano skale z badania PISA-OECD 2006, wśród których znalazły się m.in. takie zmienne opisujące motywację do nauki jak: ogólna i osobista wartość przypisywana naukom przyrodniczym, interesowanie się nauką przedmiotów przyrodniczych, przyjemność towarzysząca nauce przedmiotów przyrodniczych, przewidywanie, że w wieku lat 30 będzie się wykonywało zawód powiązany z naukami przyrodniczymi, czy poczucie sprawstwa w zakresie nauk przyrodniczych. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że najważniejszy wskaźnik dla relacji ogólna motywacja testowa – wynik testu PISA Science 2006 przyjął medialną wartość 0,26 (tzn. wykazano umiarkowany, pozytywny związek). Zależność negatywną odnotowano w Kirgistanie (-0,20), natomiast najwyższą pozytywną – w Islandii (0,49). Przeprowadzone badanie pozwoliło ujawnić dwie prawidłowości: silnej zależności między motywacją a wynikiem testu towarzyszyła relatywnie wysoka korelacja ESCS rodziny ucznia z motywacją oraz relatywnie niska zależność między ESCS rodziny ucznia a wynikami testu; średni wynik testu wzrasta wraz z siłą związku między motywacją a wynikami testu.

Deskryptory TESE: motywacja, nauki przyrodnicze, efekt uczenia się, wiedza, uczenie się, proces uczenia się, PISA
TESE descriptors: motivation, natural sciences, learning outcome, knowledge, learning, learning process, PISA
Publikacje:
  • Dolata, R. i Pokropek, A. (2010). Motywacja a wynik testu z nauk przyrodniczych. Studium na przykładzie PISA 2006. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 86-97). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"