Obserwuj
Tytuł badania: |
Motywacja a wynik testu z nauk przyrodniczych. Studium na przykładzie PISA 2006 |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Roman Dolata, Artur Pokropek |
Abstrakt: |
Analizę przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Na ile wyniki w testach PISA są zdeterminowane czynnikami motywacyjnymi związanymi z uczeniem się przedmiotów przyrodniczych i czy model zależności motywacja – wyniki testu jest taki sam we wszystkich krajach? Czy wyniki testu PISA są zdeterminowane motywacją testową i – analogicznie – czy zależność ta jest kulturowo niezmienna? W analizie wykorzystano skale z badania PISA-OECD 2006, wśród których znalazły się m.in. takie zmienne opisujące motywację do nauki jak: ogólna i osobista wartość przypisywana naukom przyrodniczym, interesowanie się nauką przedmiotów przyrodniczych, przyjemność towarzysząca nauce przedmiotów przyrodniczych, przewidywanie, że w wieku lat 30 będzie się wykonywało zawód powiązany z naukami przyrodniczymi, czy poczucie sprawstwa w zakresie nauk przyrodniczych. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że najważniejszy wskaźnik dla relacji ogólna motywacja testowa – wynik testu PISA Science 2006 przyjął medialną wartość 0,26 (tzn. wykazano umiarkowany, pozytywny związek). Zależność negatywną odnotowano w Kirgistanie (-0,20), natomiast najwyższą pozytywną – w Islandii (0,49). Przeprowadzone badanie pozwoliło ujawnić dwie prawidłowości: silnej zależności między motywacją a wynikiem testu towarzyszyła relatywnie wysoka korelacja ESCS rodziny ucznia z motywacją oraz relatywnie niska zależność między ESCS rodziny ucznia a wynikami testu; średni wynik testu wzrasta wraz z siłą związku między motywacją a wynikami testu. |
Deskryptory TESE: |
motywacja, nauki przyrodnicze, efekt uczenia się, wiedza, uczenie się, proces uczenia się, PISA |
TESE descriptors: |
motivation, natural sciences, learning outcome, knowledge, learning, learning process, PISA |
Publikacje: |
- Dolata, R. i Pokropek, A. (2010). Motywacja a wynik testu z nauk przyrodniczych. Studium na przykładzie PISA 2006. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 86-97). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.