BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motoryka dzieci z obniżoną sprawnością umysłową
Data: [1994]
Badacz: Grażyna Nowak-Starz
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie dotyczące ewentualnego związku między sferą intelektualną a sferą motoryczną. Sformułowano pytanie główne: jaki jest poziom sprawności ruchowej dziecka z obniżoną sprawnością intelektualną? Pytania szczegółowe: Czy obniżonej sprawności motorycznej zawsze towarzyszy obniżenie sprawności umysłowej? Czy ewentualnie istniejące różnice są takie same w grupach zróżnicowanych wiekowo? Czy z wiekiem wyrównuje się sprawność motoryczna u dzieci z obniżoną sprawnością umysłową? Badaniem objęto 100 chłopców w wieku 11-16 lat ze specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych z województwa kieleckiego, z obniżoną sprawnością intelektualną – iloraz inteligencji w Skali Wechslera 56-69, granice upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim. Do badania sfery motorycznej wykorzystano skalę testów N. Ozjereckiego (1931) z modyfikacją A. Barańskiego (1963), badającą koordynację statyczną, dynamiczną oraz całego aparatu ruchowego, szybkość ruchów, zdolność do ruchów równoczesnych, precyzję ruchów; metodą uzupełniającą była analiza dokumentów (ustalenie danych o środowisku rodzinnym badanych). Wiek motoryczny porównano z wiekiem chronologicznym, wyliczono iloraz motoryczny dla danej grupy, wyniki opracowano statystycznie. Stwierdzono, że u wszystkich badanych wystąpiło znaczne opóźnienie w zakresie badanych cech motoryczności. 35,5% osiągnęło bardzo wysoki stopień opóźnienia wg klasyfikacji N. Ozjereckiego, 9,7% uzyskało wyniki w normie w poszczególnych właściwościach motoryki. Stopień opóźnienia w rozwoju motoryki zależny od badanych cech nie był jednakowy w poszczególnych właściwościach, największe opóźnienie (7,5 roku) odnotowano w zakresie szybkości ruchów, najmniejsze (2,9 roku) w zakresie koordynacji statycznej. Opóźnienie motoryczne zwiększało się wraz z wiekiem i było mniejsze w grupach 11-letnich niż 16-letnich chłopców. Wobec dużego opóźnienia ruchowego dzieci bardzo dużą rolę odgrywają wychowanie fizyczne i zajęcia praktyczno-techniczne, dla których należałoby opracować odpowiednie programy ćwiczeń usprawniających, zwłaszcza jeśli chodzi o cechy wykazujące znaczne opóźnienie. Usprawnienie motoryki uczniów szkół specjalnych jest istotne nie tylko ze względu na całokształt działań rewalidacyjnych, lecz także w celu przygotowania do zawodu.

Deskryptory TESE: rozwój motoryczny, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, rozwój fizyczny, inteligencja, niepełnosprawność intelektualna, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: motor development, child development, cognitive development, physical development, intelligence, intellectual disability, physical education
Publikacje:
  • Nowak-Starz, G. (1995). Motoryka dzieci z obniżoną sprawnością umysłową. Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej, 1, 82-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"