BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena funkcjonowania szkoły przez rodziców uczniów szkół publicznych i niepublicznych
Data: 1998
Badacz: , Artur Fabiś
Abstrakt:

Celem ankiety było zebranie opinii o funkcjonowaniu szkoły wśród rodziców uczniów uczęszczających do szkół publicznych i niepublicznych na Śląsku. Kwestionariusz ankiety zawierał kafeterię zamkniętą, złożoną z czterech ocen: bardzo dobra, dobra, dostateczna i niedostateczna. Wszystkie pytania w obu ankietach były takie same z wyjątkiem dziesiątego: rodziców uczniów ze szkół państwowych pytano o ocenę rady rodziców, rodziców uczniów ze szkół prywatnych – o ocenę zarządu szkoły. Wyniki ankiety wykazały, że rodzice uczniów z obu typów szkół są zasadniczo zadowoleni z funkcjonowania całej społeczności szkolnej. Żaden z ocenianych elementów nie otrzymał jednoznacznej negatywnej noty. Najniżej oceniali rodzice ze szkół społecznych pracę własną na rzecz szkoły, co ewidentnie świadczy o wysokim stopniu samoświadomości tej grupy co do oczekiwanego zaangażowania. Być może wynika to także z większego krytycyzmu w stosunku do obserwowanej sytuacji w szkole niepaństwowej. Rodzice dzieci ze szkół publicznych zazwyczaj nie kwestionują narzuconego porządku w placówce. Na temat pracy własnej nie miało zdania 39,5% rodziców ze szkół państwowych i 22% rodziców ze szkół prywatnych. Żaden z badanych rodziców nie ocenił niedostatecznie poziomu nauczania w obu typach szkół. Najwięcej było osób uważających poziom nauczania w placówce za dobry – po 80%. Spory odsetek rodziców nie potrafił wypowiedzieć się na temat zajęć pozalekcyjnych w szkole. Na to pytanie nie odpowiedziało 31,5% ze szkół państwowych i 32% ze szkół niepaństwowych. Połowa rodziców uczniów ze szkoły prywatnej uznała relacje między uczniami a nauczycielami za bardzo dobre. Prawie wszyscy rodzice dodatnio (tzn. bardzo dobrze i dobrze) oceniają pracę nauczycieli. 2,5% rodziców uczniów ze szkoły państwowej stwierdziło, że praca wychowawcza szkoły jest niedostateczna.

Deskryptory TESE: placówka edukacyjna, szkolnictwo publiczne, uczestnictwo rodziców, relacja rodzice – szkoła, szkolnictwo prywatne, zajęcia pozalekcyjne
TESE descriptors: educational institution, public education, parent participation, parent-school relation, private education, supervised study
Publikacje:
  • Fabiś, A. (2000). Ocena funkcjonowania szkoły przez rodziców uczniów szkół publicznych i niepublicznych. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 173-176.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"