Abstrakt: |
Celem ankiety było zebranie opinii o funkcjonowaniu szkoły wśród rodziców uczniów uczęszczających do szkół publicznych i niepublicznych na Śląsku. Kwestionariusz ankiety zawierał kafeterię zamkniętą, złożoną z czterech ocen: bardzo dobra, dobra, dostateczna i niedostateczna. Wszystkie pytania w obu ankietach były takie same z wyjątkiem dziesiątego: rodziców uczniów ze szkół państwowych pytano o ocenę rady rodziców, rodziców uczniów ze szkół prywatnych – o ocenę zarządu szkoły. Wyniki ankiety wykazały, że rodzice uczniów z obu typów szkół są zasadniczo zadowoleni z funkcjonowania całej społeczności szkolnej. Żaden z ocenianych elementów nie otrzymał jednoznacznej negatywnej noty. Najniżej oceniali rodzice ze szkół społecznych pracę własną na rzecz szkoły, co ewidentnie świadczy o wysokim stopniu samoświadomości tej grupy co do oczekiwanego zaangażowania. Być może wynika to także z większego krytycyzmu w stosunku do obserwowanej sytuacji w szkole niepaństwowej. Rodzice dzieci ze szkół publicznych zazwyczaj nie kwestionują narzuconego porządku w placówce. Na temat pracy własnej nie miało zdania 39,5% rodziców ze szkół państwowych i 22% rodziców ze szkół prywatnych. Żaden z badanych rodziców nie ocenił niedostatecznie poziomu nauczania w obu typach szkół. Najwięcej było osób uważających poziom nauczania w placówce za dobry – po 80%. Spory odsetek rodziców nie potrafił wypowiedzieć się na temat zajęć pozalekcyjnych w szkole. Na to pytanie nie odpowiedziało 31,5% ze szkół państwowych i 32% ze szkół niepaństwowych. Połowa rodziców uczniów ze szkoły prywatnej uznała relacje między uczniami a nauczycielami za bardzo dobre. Prawie wszyscy rodzice dodatnio (tzn. bardzo dobrze i dobrze) oceniają pracę nauczycieli. 2,5% rodziców uczniów ze szkoły państwowej stwierdziło, że praca wychowawcza szkoły jest niedostateczna. |