BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci i młodzież Raciborza. Analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna
Instytucja:
Data: 1993
Badacz: Adam Dzyndra, Zofia Gałązka, Jan Giera, Zbigniew Grygier, Danuta Hryniewicz, Marian Kapica, Jan Kuliga, Krystyna Młoda, Aleksander Pordzik, Jerzy Pośpiech, Adam Szecówka, Urszula Szecówka, Michał Szepelawy, Jacek Wójtowicz
Abstrakt:

Celem badania była analiza uwarunkowań rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży z Raciborza. Uwzględniono zagadnienia: zdrowotne, społeczne, edukacyjne, kulturowe, ekologiczne oraz materialno-bytowe. Do pomiaru wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, który obejmował analizę biomedyczną i pedagogiczno-społeczną. Zastosowano następujące techniki badawcze: anonimową ankietę audytoryjną, analizę dokumentów, rozmowę semistrukturalną, wywiad, obserwację, testy i pomiary dla uzyskania obrazu somatycznego i motorycznego. Zreinterpretowano także materiały diagnostyczne i wyniki badań własnych członków zespołu. Badana populacja liczyła łącznie 5367 osób. Liczba osób w poszczególnych grupach wiekowych: 0-1: 741 osób, 2-3: 1857, 4-6: 2623, 7-18: 13236. Spośród całej badanej populacji 1568 osób cierpiało na choroby układu oddechowego, 197 – na choroby układu pokarmowego, 96 – na choroby alergiczne, 99 badanych miało wady rozwojowe. Okazało się, że w grupie dziewcząt od ośmiu do 12 lat uczennice ze wsi są wyższe od swoich rówieśnic z miasta. Nie stwierdzono różnic w ciężarze ciała chłopców miejskich i wiejskich. Zaobserwowano natomiast, że chłopcy wiejscy są silniejsi niż ich rówieśnicy z miasta; podobnej różnicy nie było w grupie dziewcząt z obu środowisk. Jedynie 15,5% młodych raciborzan zgodziło się ze stwierdzeniem, że skażenie gleby, powietrza i wody substancjami chemicznymi należy traktować jako czynnik wystąpienia chorób nowotworowych. Skażenie środowiska z ryzykiem wystąpienia chorób onkologicznych wiązało za to 33,3% uczniów szkół ponadpodstawowych i 25,9% z zasadniczych szkół zawodowych. 82,1% młodszych uczniów oceniło swoje zdrowie jako bardzo dobre, jako zadowalające zaś – 11,1% respondentów. 6,6% badanych z młodszej grupy wiekowej uważało, że ich zdrowie jest w złym stanie. Żaden uczeń nie uznał, że jego zdrowie jest bardzo złe. 62,5% badanych ze szkół ponadpodstawowych twierdziło, że ich zdrowie jest bardzo dobre i dobre, 18,7% oceniało swój stan jako zadowalający, a 4,5% jako zły. 14,3% respondentów nie zajęło stanowiska w tej sprawie. Ankietą na temat uzależnień objęto 509 raciborzan uczęszczających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. 35% tej populacji przyznało się, że chociaż raz w życiu byli pijani. 74,5% młodzieży uczęszczającej do techniku przynajmniej raz w życiu się upiło. Najmniejszy odsetek (30,5%) odnotowano w grupie licealistów. 81% młodzieży pije alkohol najczęściej z okazji sylwestra, 13% upija się z tej okazji. W przypadku 25% badanych rodzice nie mieli świadomości, że ich dzieci piją alkohol. 79,2% młodych ludzi opowiedziało się za umiarkowanym piciem alkoholu. 27% badanej młodzieży ze szkół podstawowych i około 20% ze szkół ponadpodstawowych stwierdziło, że alkoholu nie powinno się pić przed ukończeniem 18. roku życia. W badanej grupie 55 osób przyznało się do palenia papierosów. Wśród nich było 6,2% uczniów szkół podstawowych, 32,7% techników, 13,7% szkół zawodowych i 9% uczniów z liceum. 28 badanych przyznało, że pali mniej niż 10 sztuk papierosów dziennie. Według 60,2% uczniów z całej grupy palenie powinno być osobistą sprawą każdego człowieka i jego wyborów. Ankietą na temat aspiracji edukacyjnych objęto 256 osób ze szkół podstawowych. Spośród nich 67 uczniów po ukończeniu szkoły podstawowej wybierało się do liceum ogólnokształcącego, 61 osób – do technikum mechanicznego, 57 – do liceum mechanicznego, 37 – do zasadniczej szkoły zawodowej, sześć osób zaś – do technikum ekonomicznego. 19 badanych nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie. O deklarowany wybór studiów zapytano 256 uczniów szkół podstawowych, 53 – liceów ogólnokształcących, 73 – innych typów szkół. Najwięcej uczniów – ośmiu ze szkoły podstawowej i 20 z liceum ogólnokształcącego – wybrałoby się na studia medyczne. Na to pytanie nie potrafiło odpowiedzieć 220 uczniów ze szkoły podstawowej i jedynie dwóch z liceum ogólnokształcącego. Czterech licealistów wybrałoby po maturze studia prawnicze, ośmiu – pedagogiczne, czterech – biologię, trzech – ekonomię. 99 uczniów ze szkoły podstawowej i 13 z liceum ogólnokształcącego chciałoby zostać biznesmenami. Zawód lekarski chciałoby uprawiać 30 uczniów ze szkoły podstawowej i 22 z liceum. 136 uczniów ze szkół podstawowych, 25 z liceów ogólnokształcących i 62 z pozostałych szkół średnich twierdziło, że w Polsce młodzi ludzie mają możliwość realizacji swoich celów życiowych. Na to pytanie negatywnie odpowiedziało: 112 uczniów ze szkół podstawowych, 49 z liceów, 108 z pozostałych szkół średnich.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, kompetencje społeczne, zdrowie, choroba, wybór studiów, obszar miejski, obszar wiejski
TESE descriptors: child development, physical development, motor development, social competences, health, illness, choice of studies, urban area, rural area
Publikacje:
  • Szecówka, A. (red.). (1994). Dzieci i młodzież Raciborza. Analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna. Wrocław: "Atla".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"