BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja a rynek pracy. Kształcenie na potrzeby rynku pracy
Instytucja:
Data: 1999
Badacz: Zdzisław Kolan
Abstrakt:

Celem badania było rozpoznanie potrzeb kadrowych rynku pracy na stanowiskach administracyjnych, ekonomicznych i handlowych. Ankietę rozesłano do 600 wrocławskich zakładów pracy – próbkę wylosował Urząd Statystyczny. W ankiecie pytano o to, jakie są potrzeby rynku na wyżej wymienionych stanowiskach, jakie wspólne umiejętności powinni mieć pracownicy na tych stanowiskach, jakich umiejętności i wiadomości brakuje absolwentom szkół kształcących w tych kierunkach i zawodach oraz jakich umiejętności wymagają zakłady pracy na poszczególnych stanowiskach. Wyniki badania wykazały, że absolwenci szkół ekonomicznych i handlowych powinni: posługiwać się komputerem, nawiązywać dobre stosunki z klientami, przeprowadzać i dokumentować transakcje kupna i sprzedaży, a także redagować i prowadzić korespondencję administracyjną i handlową. W przypadku 21% zakładów pracy nie zatrudniano w ogóle absolwentów. W blisko połowie odpowiedzi narzekano za to na brak praktycznych umiejętności zawodowych u absolwentów podejmujących pracę po ukończeniu nauki. 36% ankiet zawierało informację, że absolwenci nie potrafią posługiwać się komputerem. Na brak umiejętności nawiązywania dobrych kontaktów z klientem narzekało 19% pracodawców. Według 21% z nich absolwenci nie znają języków obcych. Na podstawie odpowiedzi na poszczególne pytania ankiety określono umiejętności, które powinien nabyć absolwent szkoły zawodowej w ramach poszczególnych kwalifikacji, m.in.: redagowanie i prowadzenie korespondencji administracyjnej i handlowej: absolwent powinien umieć zredagować pisma w sprawach administracyjnych, sporządzać typowe pisma handlowe, przyjmować i wysyłać korespondencję, kwalifikować, segregować i archiwizować pisma, prowadzić dziennik korespondencji, biegle posługiwać się przyrządami biurowymi; przeprowadzanie i udokumentowanie transakcji kupna i sprzedaży w obrocie krajowym: absolwent powinien umieć wybrać optymalną ofertę, zamówić towary po ustaleniu zapotrzebowania, dokonać ilościowego i jakościowego odbioru towarów, wypełnić dokumenty związane z przyjęciem i wydaniem towaru z magazynu, obliczyć raty i wypełnić dokumenty związane ze sprzedażą ratalną; zakładanie i prowadzenie dokumentacji osobowej pracowników: absolwent powinien umieć zatrudnić pracownika w oparciu o umowę o pracę albo umowy cywilnoprawne, sporządzić typowe dokumenty związane z przyjęciem do pracy (np. list motywacyjny), scharakteryzować prawa i obowiązki pracownika, sporządzić dokumenty związane z rozwiązaniem stosunku pracy, korzystać ze źródeł prawa (kodeksów, ustaw), posługiwać się komputerem przy wykonywaniu tych czynności.

Deskryptory TESE: rynek pracy, edukacja, bezrobocie, zatrudnienie, pracodawca, praca, dostępność miejsc pracy, rekrutacja pracowników, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, możliwości zatrudnienia, start zawodowy absolwentów
TESE descriptors: labour market, education, unemployment, employment, employer, labour, access to employment, recruitment, employability, employment opportunities, transition from school to work
Publikacje:
  • Kolan, Z. (2000). Edukacja a rynek pracy. Kształcenie na potrzeby rynku pracy. Nowa Edukacja Zawodowa, 2, 22-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"