BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja a rynek pracy – nowe metody koordynacji
Instytucja:
Data: 1996
Badacz: Mieczysław Kabaj
Abstrakt:

Badanie dotyczyło metody monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych (MZDiN), opracowanej w 1995 roku przez M. Kabaja i wdrożonej pilotażowo w czterech gminach województwa katowickiego: Gliwice, Zabrze, Knurów, Pyskowice przez Międzygminny Ośrodek Doradztwa i Orientacji Zawodowej w Gliwicach oraz kilka urzędów pracy, m.in. w Chełmie i Pile. Przeanalizowano szczegółowe dane MODiOZ dotyczące liczby bezrobotnych, absolwentów i wolnych miejsc pracy; ustalono ogólny obraz relacji między systemem edukacji zawodowej a rynkiem pracy. Ogółem przeanalizowano 246 grup zawodowych, z czego 36% należało do grupy zawodów nadwyżkowych, 28% do zawodów deficytowych, 37% wykazywało równowagę. Stwierdzono, że struktura popytu różniła się znacznie od struktury podażu. W zawodach nadwyżkowych na 2175 ofert pracy było 8743 zarejestrowanych bezrobotnych (0,25 oferty pracy na jednego bezrobotnego) i 4198 absolwentów szkół ponadpodstawowych (193 absolwentów na 100 ofert pracy). W zawodach deficytowych na 3067 ofert pracy przypadało 380 bezrobotnych (8,1 oferty na bezrobotnego) i 146 absolwentów (pięciu absolwentów na 100 ofert). Podobnie przedstawiała się sytuacja na rynku pracy w różnych grupach szkół zawodowych – struktura kształcenia różniła się diametralnie od struktury popytu w przypadku średnich szkół zawodowych oraz zasadniczych szkół zawodowych. Stwierdzono, że istniały zawody generujące bezrobocie; na 355 zawodów i specjalności w grupie osób z wykształceniem zawodowym istotny wpływ na bezrobocie miało 36, na 228 zawodów w grupie osób z wykształceniem średnim 17 generowało 60% bezrobotnych. Uznano, że pilotażowe wdrożenie metody MZDiN udowodniło jej prostotę, przydatność i efektywność; należy zalecić powszechne jej stosowanie przez urzędy pracy; w systemie urzędów pracy metody MZDiN oraz umowy trójstronne mają charakter komplementarny.

Deskryptory TESE: rynek pracy, absolwent, bezrobocie, kształcenie i szkolenie zawodowe, praca, dostępność miejsc pracy, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, możliwości zatrudnienia, start zawodowy absolwentów, projekt pilotażowy
TESE descriptors: labour market, school leaver, unemployment, vocational education and training, labour, access to employment, employability, employment opportunities, transition from school to work, pilot project
Publikacje:
  • Kabaj, M. (1997). Edukacja a rynek pracy – nowe metody koordynacji. Wyniki pilotażu. Polityka Społeczna 10, 1-6.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"