BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja a zróżnicowanie rozwoju polskich regionów
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Mikołaj Herbst
Abstrakt:

Autor analizy omawia trzy hipotezy związane z czynnikami kształtującymi terytorialne zróżnicowanie wyników edukacyjnych w Polsce. Kulturowo uwarunkowany błąd pomiaru – podobnej hipotezy nie formułowano dotąd oficjalnie, ale podejrzewa się, że w niektórych szkołach możliwe jest ściąganie podczas egzaminów, a także że nauczyciele wchodzący w skład komisji nadzorujących pomagają uczniom rozwiązywać zadania egzaminacyjne. W ramach projektu Tworzenie kapitału ludzkiego: determinanty efektywności szkół w świetle powszechnych sprawdzianów uczniów przeprowadzono ankietę dotyczącą ściągania. Na podstawie jej wyników stwierdzono, że proceder ten wpływa na regionalne zróżnicowanie osiągnięć egzaminacyjnych – 34,9% uczniów ze Świętokrzyskiego uważało, że w ściąganiu nie ma nic złego (największy odsetek w całej próbie); uczniowie z tego regionu uzyskiwali wyraźnie lepsze osiągnięcia na tle gimnazjalistów z pozostałych obszarów. Kultura PGR być może istnieje związek między niskimi wynikami egazminacyjnymi a negatywnymi zjawiskami ekonomicznymi i społecznymi po upadku Państwowych Gospodarstw Rolnych na początku lat 90. Na podstawie danych z Głównego Urzędu Statystycznego widać wyraźnie, że na obszarach popegeerowskich występują niższe osiągnięcia edukacyjne. Czynnik ten należy uznać za jeden z kilku wpływających na obniżenie osiągnięć szkolnych. Motywacje płynące z rynku edukacyjnego i rynku pracy – uczniowie z Polski Centralnej i Wschodniej osiągają znacznie wyższe wyniki niż ich rówieśnicy z obszaru zachodniego. W Polsce Centralnej i Wschodniej dominuje rolnictwo, na zachodzie – zatrudnienie w przemyśle i usługach. Następstwem tego może być inne podejście uczniów do egzaminu gimnazjalnego – na obszarach typowo rolniczych możliwość kontynuowania edukacji pozwala wyprowadzić się z miejsca zamieszkania i rozwijać karierę zawodową.

Deskryptory TESE: niekorzystne położenie, efekt uczenia się, egzamin, równość szans, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: disadvantaged background, learning outcome, examination, equal opportunity, study progress, re-assessment
Publikacje:
  • Herbst, M. (2007). Edukacja a zróżnicowanie rozwoju polskich regionów. W: G. Gorzelak (red.), Polska regionalna i lokalna w świetle badań EUROREG-u (s. 35-54). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"