Abstrakt: |
Celem badania było poznanie, jak kształtują się orientacje życiowe młodzieży szkół średnich, porównanie wyników młodzieży z dwóch odmiennych środowisk. Badaniem objęto uczniów trzeciej klasy liceum: 28 uczniów z Krakowa i 25 z małego miasteczka na Śląsku. Zastosowano skonstruowany Test Orientacji, ponadto w przypadku grupy krakowskiej również test Ravena, test operacji formalnych Hornemann-Longeot, test umiejscowienia kontroli Rottera, test osobowości Eysencka, testy empatii i test idealizmu. Stwierdzono, że w wieku adolescencji najsilniejsze są orientacje podmiotowa defensywna oraz społeczna defensywna; najczęstszym wzorem orientacji był wzór integracyjny; bardzo podobne w obu środowiskach były proporcje między orientacjami biologicznymi, społecznymi i podmiotowymi. U młodzieży z dużego miasta wystąpiła relatywnie większa ekspansywność, która górowała nad defensywnością; wyższy był współczynnik rozproszenia. U młodzieży z małego miasteczka defensywność była wyższa od nadekspansywności; większa była orientacja biologiczna defensywna, wyższy był współczynnik chaosu. |