BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja dialogu jako szansa kształtowania podmiotowej i aktywnej orientacji ucznia
Instytucja:
Data: 1995
Badacz: Andrzej Mirski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie, jak kształtują się orientacje życiowe młodzieży szkół średnich, porównanie wyników młodzieży z dwóch odmiennych środowisk. Badaniem objęto uczniów trzeciej klasy liceum: 28 uczniów z Krakowa i 25 z małego miasteczka na Śląsku. Zastosowano skonstruowany Test Orientacji, ponadto w przypadku grupy krakowskiej również test Ravena, test operacji formalnych Hornemann-Longeot, test umiejscowienia kontroli Rottera, test osobowości Eysencka, testy empatii i test idealizmu. Stwierdzono, że w wieku adolescencji najsilniejsze są orientacje podmiotowa defensywna oraz społeczna defensywna; najczęstszym wzorem orientacji był wzór integracyjny; bardzo podobne w obu środowiskach były proporcje między orientacjami biologicznymi, społecznymi i podmiotowymi. U młodzieży z dużego miasta wystąpiła relatywnie większa ekspansywność, która górowała nad defensywnością; wyższy był współczynnik rozproszenia. U młodzieży z małego miasteczka defensywność była wyższa od nadekspansywności; większa była orientacja biologiczna defensywna, wyższy był współczynnik chaosu.

Deskryptory TESE: osobowość, psychologia, uczeń, szkoła średnia, postawa, obszar miejski
TESE descriptors: personality, psychology, pupil, secondary school, attitude, urban area
Publikacje:
  • Mirski, A. (1996). Edukacja dialogu jako szansa kształtowania podmiotowej i aktywnej orientacji ucznia. W: M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji. Materiały z Sekcji XV Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (s. 79-90). Kraków: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"