Abstrakt: |
Celem programu profilaktycznego były przygotowanie dzieci do dobrego startu szkolnego oraz pomoc przedszkolakom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Projekt przeprowadzono w wybranym przedszkolu w warszawskiej dzielnicy Białołęka. W programie wzięli udział: psychologowie-terapeuci, logopedzi i pedagodzy-terapeuci w zakresie języka polskiego oraz matematyki. Podczas realizacji programu brano pod uwagę: rozwój umysłowy dzieci, ich umiejętności językowe, matematyczne, rozwój emocjonalno-społeczny oraz motoryczny. Przed rozpoczęciem programu dzieci poddano badaniom psychologicznym, żeby sprawdzić ich potencjalne możliwości intelektualne, sprawność analizatorów oraz funkcjonowanie społeczne i emocjonalne. Na podstawie wyników wytypowano grupę ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dla tych dzieci opracowano indywidualne programy pracy terapeutycznej. Dwoje dzieci miało możliwości intelektualne i procesy spostrzegania poniżej przeciętnej. 38,46% dzieci znalazło się w dobrej normie i poniżej normy wiekowej – w wyniku analizy słuchowej według J. Kostrzewskiego. Około 30% badanych przedszkolaków nie potrafiło w ogóle wykonać analizy sylabowej. Ponad 70% przedszkolaków analizowało głoskowo wyrazy do wyrazu czterogłoskowego włącznie. 60% dzieci potrafiło zsyntetyzować głoskowo wyrazy do wyrazów czterogłoskowych. 21 dzieci wytypowano do pracy logopedycznej. Praca z dziećmi odbywała się cztery razy w tygodniu; w jej zakresie były: terapia logopedyczna ze stymulacją działania analizatora słuchowego i wzrokowego, stymulacja matematyczna, stymulacja i wspomaganie rozwoju, trening percepcji wzrokowej, trening komunikacji społecznej. Po dziewięciu miesiącach pracy terapeutycznej wykonano pomiar ewaluacyjny. Na podstawie jego wyników stwierdzono, że 85% dzieci przedszkolnych z zerówki potrafiło przeprowadzić analizę sylabową od wyrazu czterosylabowego w górę. 37% badanych nauczyło się analizować wyrazy sześciosylabowe. 37% dzieci zaczęło płynnie czytać wyrazowo, wyrazowo-zdaniowo i zdaniowo. Mimo to 18% badanych potrzebowało dalszej stymulacji czytania. 18,52% dzieci czytało w tempie przeciętnym, ale już 62,96% w tempie ponadprzeciętnym. 7,4% sześciolatków osiągnęło w tej kategorii wynik wysoki. 88,88% dzieci uzyskało więc wynik dobry i bardzo dobry. 55,56% dzieci potrafiło w pełni zrozumieć czytany tekst, 33,33% zaś – tylko częściowo. 89% dobrze i bardzo dobrze rokowało, jeśli chodzi o rozumienie czytanych fragmentów. W zakresie zestawu prób dojrzałości szkolnej 50% dzieci uzyskało wynik bardzo dobry, 42,3% dobry, jedno dziecko – dostateczny (skierowano je do klasy integracyjnej), jedno dziecko zaś nie otrzymało pozytywnego wyniku i skierowano je do powtórzenia zerówki. Zatem założony efekt pracy zmierzający do przygotowania dzieci do dobrego startu szkolnego uzyskano w 92,3% przypadków. |