BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przejawy i rozmiary niedostosowania społecznego uczniów klas początkowych w aglomeracji łódzkiej
Instytucja:
Data: 1990 – 1991
Badacz: Jan Pańczyk
Abstrakt:

Celem badania był opis przejawów i rozmiarów niedostosowania społecznego uczniów klas początkowych w aglomeracji łódzkiej. Badaniem objęto 600 uczniów, w tym po 100 dziewcząt i 100 chłopców z klasy pierwszej, drugiej i trzeciej. Wykorzystano Skalę Nieprzystosowania Społecznego. Badanie wykazało, że 1,8% dziewcząt i 17,33% chłopców przejawiało niedostosowanie rodzinne w stopniu wysokim. Zaobserwowano, że różnica istotna statystycznie wystąpiła u chłopców z klasy pierwszej i drugiej – w tym wypadku na ich niekorzyść. Co za tym idzie – dziewczynki z klas trzecich reprezentują podobny poziom niedostosowania jak chłopcy. 14,33% dziewcząt i 29,67% chłopców wykazywało przejawy niedostosowania rówieśniczego. Podobnie jak w przypadku niedostosowania rodzinnego – różnice istotne statystycznie na niekorzyść chłopców wystąpiły w klasie drugiej i pierwszej. 9,67% chłopców i 3,67% dziewcząt przejawiało nieprzystosowanie szkolne. Podobnie różnice statystycznie istotne stwierdzono u chłopców w klasie pierwszej i drugiej. A zatem – jak w poprzednich przypadkach – zacierają się różnice w nieprzystosowaniu między chłopcami i dziewczynkami z klas trzecich. Chłopcy w trzech klasach początkowych reprezentowali przeciętny poziom nieprzystosowania szkolnego, dziewczynki zaś tylko w klasie trzeciej. U 7,67% chłopców i 3% dziewczynek zaobserwowano wysoki stopień zachowań antyspołecznych. U 16,37% chłopców i 9,67% dziewcząt stwierdzono wysoki poziom kumulacji czynników biopsychicznych, które mogą wpłynąć na rozwój nieprzystosowania społecznego.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, kompetencje społeczne, przemoc szkolna, przemoc, postawa wobec szkoły, rodzina, relacje interpersonalne
TESE descriptors: social behaviour, social competences, bullying, violence, attitude towards school, family, interpersonal relations
Publikacje:
  • Pańczyk, J. (1993). Przejawy i rozmiary niedostosowania społecznego uczniów klas początkowych w aglomeracji łódzkiej. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 4, 199-207.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"