BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Środowiskowe uwarunkowania agresywnego zachowania się dzieci
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Róża Pawłowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ na agresywne zachowanie młodzieży takich czynników jak: poziom zaspokojenia potrzeb dziecka w rodzinie, postawy rodzicielskie i niepowodzenia szkolne. W badaniu wykorzystano metodę indywidualnych przypadków oraz technikę wywiadu, ankiety i analizy dokumentów. Badanie przeprowadzono w Kuratorskim Ośrodku Pracy (KOP) wśród 22 wychowanków (19 chłopców i trzy dziewczęta) w wieku 10-17 lat, którzy zostali skierowani do placówki przede wszystkim na podstawie orzeczeń karnych. Uczęszczanie na zajęcia organizowane przez KOP miało zatem charakter resocjalizacyjny. Badanie wykazało, że do czynników silnie warunkujących atmosferę rodzinną i więzi między członkami rodziny należały: struktura rodziny, nadużywanie alkoholu przez rodziców oraz ich złe pożycie. Większość badanych nie posiadała pozytywnych wzorów do naśladowania oraz doświadczała niepewnej i konfliktowej atmosfery w domu. Do najbardziej niekorzystnych wydarzeń w życiu badani zaliczyli rozwód rodziców, choć w niektórych przypadkach odbierali go jako poprawienie się sytuacji rodzinnej. Zgodnie z odczuciami badanych ich rodzice prezentowali najczęściej postawę liberalną, a między oddziaływaniami wychowawczymi matek i ojców występowały rozbieżności. Rodzice nie kontrolowali też czasu wolnego badanych oraz ich kontaktów z grupami nieformalnymi. Rodziców cechował ponadto brak konsekwencji w przestrzeganiu ustalonych reguł. Dzieci nie były na ogół wdrażane do prac domowych ani nie posiadały w domu żadnych stałych obowiązków. Badani często traktowani byli w domu przedmiotowo i nie byli akceptowani, przez co wykazywali trudności w nawiązywaniu kontaktów, byli nieposłuszni, kłótliwi, przejawiali zachowania agresywne. Niektórzy rodzice byli bezwzględni w egzekwowaniu narzucanych reguł i stosowali kary cielesne oraz zakaz wychodzenia z domu. Obie postawy wpływały na zaburzenia zachowania badanych, które manifestowały się nadmierną pobudliwością ruchową, drażliwością oraz niedojrzałością emocjonalną. Większość wychowanków posiadała deficyty rozwojowe. Badania wykazały, że w szkole pochopnie stawiano im oceny dostateczne, co prowadziło do zniechęcenia i braku motywacji do nauki. Drugoroczność nie przynosiła w przypadku badanych zadowalających rezultatów w zakresie opanowania materiału danej klasy, wywoływała za to lęki szkolne prowadzące do wagarów. Na wagarach najczęściej młodzież przebywała w środowisku kryminogennym, co prowadziło do kolizji z prawem. Wychowankowie byli najczęściej odrzucani przez rówieśników i nauczycieli, którzy w odczuciu badanych byli w stosunku do nich niesprawiedliwi. Jeden badany należał do organizacji szkolnej, dwóch uczęszczało na zajęcia ogniska muzycznego.

Autorskie słowa kluczowe: agresja, zachowania agresywne
Author's Keywords: aggressive behaviours
Deskryptory TESE: przemoc, środowisko społeczno-kulturowe, relacja rodzice – dziecko, trudności w nauce, młodzież
TESE descriptors: violence, socio-cultural environment, parent-child relation, learning difficulty, youth
Publikacje:
  • Pawłowska, R. (1995). Środowiskowe uwarunkowania agresywnego zachowania się dzieci. Wychowanie w Trzeźwości (dod.). Problemy Alkoholizmu, 4, I-IV.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"