BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Środowiskowe uwarunkowania kompetencji komunikacyjnej dzieci sześcioletnich
Data: 1997 – 1998
Badacz: Lucyna Smółka
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie zakresy kompetencji komunikacyjnej zostały najlepiej, a jakie najsłabiej opanowane przez sześcioletnie dzieci z wyodrębnionych środowisk? Czy środowisko jest czynnikiem różnicującym dzieci w zakresie kompetencji komunikacyjnej? W badaniu wzięło udział 300 dzieci sześcioletnich z trzech środowisk: wielkomiejskiego (Kraków), wiejskiego (podkarpackie wsie) oraz z 50-tysięcznego Chrzanowa. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę do badania kompetencji komunikacyjnej dzieci Marii Kielar-Turskiej i in. Narzędzie to służy do badania trzech zakresów zdolności: językowo-poznawczych, socjolingwistyczno-interakcyjnych oraz funkcjonalno-językowych. Na podstawie wyników badania potwierdzono związek między typem środowiska lokalnego a zakresem kompetencji dzieci sześcioletnich. Okazało się bowiem, że najwyższy poziom umiejętności komunikacyjnych prezentowały – w porównaniu z pozostałymi – dzieci ze środowiska wielkomiejskiego. Stwierdzono ponadto, że pod względem zdolności funkcjonalno-językowych dzieciom ze środowiska wielkomiejskiego dorównywały dzieci z małego miasta, ale jednocześnie uzyskały one słabsze wyniki w zakresie kompetencji lingwistycznej oraz zdolności poznawczych. Dzieci wiejskie na ogół charakteryzowały się niskim poziomem kompetencji komunikacyjnej, zwłaszcza jeśli chodzi o sprawności systemowe i interakcyjne.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, kompetencje, kompetencje językowe, język, umiejętności komunikowania się, obszar miejski, obszar wiejski
TESE descriptors: child development, competence, language skills, language, communicative competences, urban area, rural area
Publikacje:
  • Smółka, L. (2002). Środowiskowe uwarunkowania kompetencji komunikacyjnej dzieci sześcioletnich. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LV, 69-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"