BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy osobowości dzieci pełnosprawnych a ich postawy społeczne wobec niepełnosprawnych rówieśników
Instytucja:
Data: [1998] – [1999]
Badacz: Ewa Zasępa
Abstrakt:

Celem badania było zweryfikowanie hipotezy mówiącej, że pozytywne postawy dzieci pełnosprawnych wobec dzieci niepełnosprawnych są związane z określonymi cechami osobowości dzieci pełnosprawnych. Badaniem objęto 76 losowo dobranych dzieci pełnosprawnych (40 chłopców, 36 dziewcząt), uczniów szóstych klas szkół podstawowych z Łodzi (39,4%) oraz małych miast (43,2%) i wsi (26,3%) województwa łódzkiego. Wykorzystano techniki: autorską Skalę Akceptacji Społecznej dla dzieci (dzewięć zdań opisujących różne sytuacje interpersonalne) oraz 14-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości dla dzieci od ośmiu do 12 lat Portera i Cattella w autoryzowanym przekładzie J. Kostrzewskiego. Stwierdzono, że dzieci pełnosprawne wykazywały pozytywne postawy społeczne w różnych sytuacjach interpersonalnych. Nie wystąpiły istotne statystycznie różnice pomiędzy postawami dziewcząt i chłopców. Wyniki potwierdziły hipotezę – stwierdzono, że dzieci przejawiające bardziej pozytywne postawy wobec niepełnosprawnych rówieśników cechują się silnym ja, temperamentem spokojnym, silnym charakterem, dostosowaniem. Pełnosprawne dziewczęta przejawiające bardziej pozytywne postawy cechowały się również ogładą towarzyską i dostosowaniem, chłopcy – wysoką inteligencją, wzmożonym samopoczuciem, silnym charakterem, skrępowaniem wewnętrznym, prostotą, dobrym panowaniem nad sobą, niskim napięciem nerwowym. W grupie badanych dzieci w mniejszym stopniu niż u dorosłych z postawami pozytywnymi były związane czynniki intelektualne.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, osobowość, postawa, upośledzenie, dziecko, relacje interpersonalne, specjalne potrzeby edukacyjne, niepełnosprawność intelektualna
TESE descriptors: social behaviour, personality, attitude, disability, child, interpersonal relations, special educational needs, intellectual disability
Publikacje:
  • Zasępa, E. (2000). Cechy osobowości dzieci pełnosprawnych a ich postawy społeczne wobec niepełnosprawnych rówieśników. Szkoła Specjalna, 4, 173-179.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"