Tytuł badania: |
Cechy osobowości a inteligencja mierzona skalą inteligencji WAIS-R (PL) |
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Janusz Kostrzewski, Ewa Zasępa |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie zależności między strukturą osobowości mierzoną 16-czynnikowym Kwestionariuszem Osobowości Cattella a poziomem funkcjonowania intelektualnego mierzonego Skalą Inteligencji dla Dorosłych D. Wechslera – WAIS-R (PL). Badaniem objęto 74 kobiety: uczennice klas czwartych liceum ogólnokształcącego (N = 32) oraz studentki pedagogiki (N = 42). Wyniki badania ujawniły występowanie istotnych zależności między badanymi zmiennymi, przy czym uzyskane współczynniki korelacji okazały się niskie i tłumaczyły tym samym mały procent zmienności. Wiele istotnych zależności stwierdzono między zdolnościami intelektualnymi a czynnikiem drugiego stopnia: frustracja stosunków społecznych – realistyczna kompromisowość. Oznaczało to, że osoby bardziej niezależne, mające tendencję do zawężania stosunków społecznych, chłodniejsze, pewniejsze siebie i bardziej krytyczne prezentowały również wyższy poziom funkcjonowania intelektualnego. Wśród pozostałych czynników częściej współwystępujących z wyższym poziomem rozwoju intelektualnego znalazły się: mniejsze nasilenie niepokoju, dojrzałość emocjonalna, przystosowanie do realiów życia. |
Autorskie słowa kluczowe: |
cechy osobowości, inteligencja |
Author's Keywords: |
personality characteristics, intelligence |
Deskryptory TESE: |
osobowość, inteligencja, płeć żeńska, szkoła średnia, szkoła wyższa |
TESE descriptors: |
personality, intelligence, female, secondary school, higher education |
Publikacje: |
- Kostrzewski, J. i Zasępa, E. (2009). Cechy osobowości a inteligencja mierzona skalą inteligencji WAIS-R (PL). Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 1(9), 77-98.
|