BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy osobowości a inteligencja mierzona skalą inteligencji WAIS-R (PL)
Data: [2009]
Badacz: Janusz Kostrzewski, Ewa Zasępa
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między strukturą osobowości mierzoną 16-czynnikowym Kwestionariuszem Osobowości Cattella a poziomem funkcjonowania intelektualnego mierzonego Skalą Inteligencji dla Dorosłych D. Wechslera – WAIS-R (PL). Badaniem objęto 74 kobiety: uczennice klas czwartych liceum ogólnokształcącego (N = 32) oraz studentki pedagogiki (N = 42). Wyniki badania ujawniły występowanie istotnych zależności między badanymi zmiennymi, przy czym uzyskane współczynniki korelacji okazały się niskie i tłumaczyły tym samym mały procent zmienności. Wiele istotnych zależności stwierdzono między zdolnościami intelektualnymi a czynnikiem drugiego stopnia: frustracja stosunków społecznych – realistyczna kompromisowość. Oznaczało to, że osoby bardziej niezależne, mające tendencję do zawężania stosunków społecznych, chłodniejsze, pewniejsze siebie i bardziej krytyczne prezentowały również wyższy poziom funkcjonowania intelektualnego. Wśród pozostałych czynników częściej współwystępujących z wyższym poziomem rozwoju intelektualnego znalazły się: mniejsze nasilenie niepokoju, dojrzałość emocjonalna, przystosowanie do realiów życia.

Autorskie słowa kluczowe: cechy osobowości, inteligencja
Author's Keywords: personality characteristics, intelligence
Deskryptory TESE: osobowość, inteligencja, płeć żeńska, szkoła średnia, szkoła wyższa
TESE descriptors: personality, intelligence, female, secondary school, higher education
Publikacje:
  • Kostrzewski, J. i Zasępa, E. (2009). Cechy osobowości a inteligencja mierzona skalą inteligencji WAIS-R (PL). Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 1(9), 77-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"