BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy osobowości a decyzje adolescentów dotyczące planów edukacyjnych i zawodowych
Instytucja:
Data: styczeń 2010 – luty 2010
Badacz: Bożydar L.J. Kaczmarek, Małgorzata Kostka-Szymańska, Katarzyna Markiewicz
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytanie badawcze: Czy istnieje związek między cechami osobowości a decyzjami związanymi z planowaniem własnej kariery edukacyjnej i zawodowej przez adolescentów? W badaniu wzięło udział 150 uczniów ze szkół ogólnokształcących w Lublinie i okolicach. Do analizy zakwalifikowano dane 116 osób. 52,6% respondentów pochodziło z miasta powyżej 200 tys. mieszkańców, 8,6% z miasta od 50 do 200 tys., 10,3% z miasta do 50 tys., a 28,4% ze wsi. Do zebrania materiału badawczego zastosowano inwentarz osobowości NEO-FFI oraz ankietę własnego autorstwa, zawierającą 19 pytań. Jeśli chodzi o plany edukacyjne i zawodowe, 1,7% uczniów chciało rozpocząć pracę zawodową, 7,8% planowało kontynuowanie nauki na wybranych studiach licencjackich, 38,8% chciało rozpocząć studia i miało sprecyzowane plany dotyczące ich kierunku, 1,7% respondentów wybierało się na studia wieczorowe i jednocześnie zamierzało pracować, 4,3% chciało podjąć studia na dwóch równoległych kierunkach, 41,4% także wybierało się na studia, ale jeszcze nie wiedziało, na jaki kierunek, 0,9% uczniów zaś chciało wyjechać za granicę w poszukiwaniu pracy. 2,6% nie miało sprecyzowanych planów dotyczących tego, co będą robić po maturze. Na podstawie wyników badania stwierdzono silny wpływ sumienności i przeciętnego poziomu neurotyczności i ekstrawersji na plany zawodowe. Najsłabszy wpływ na plany zawodowe miała otwartość uczniów jako cecha ich osobowości. Nie zauważono, by mniej sprecyzowane plany edukacyjne i zawodowe rzutowały na optymistyczne widzenie własnych szans i perspektyw.

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, cechy osobowości, decyzje zawodowe, przemiany gospodarcze
Author's Keywords: adolescence, personality characteristics, career planning, economic changes
Deskryptory TESE: osobowość, planowanie, planowanie edukacji, absolwent, praca
TESE descriptors: personality, planning, educational planning, school leaver, labour
Publikacje:
  • Markiewicz, K., Kaczmarek, B.L.J. i Kostka-Szymańska, M. (2010). Cechy osobowości a decyzje adolescentów dotyczące planów edukacyjnych i zawodowych. Psychologia Rozwojowa, 3, 57-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"