| Tytuł badania: |
Cechy osobowości 10-, 13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną |
| Data: |
[2004] |
| Badacz: |
Janusz Kostrzewski, Ewa Zasępa |
| Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu porównania chłopców i dziewcząt z lekką niepełnosprawnością intelektualną z ich rówieśnikami o prawidłowym rozwoju w zakresie cech osobowości. Weryfikacji poddano założenie, zgodnie z którym dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną będą charakteryzować się mniej dojrzałą strukturą osobowości, mniejszym poczuciem przystosowania do otoczenia oraz bardziej obniżonym nastrojem i mniejszą wiarą w siebie. Próbę badawczą stanowiło 279 dzieci w wieku od 10 do 13 lat (w tym 92 dziewczynki z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz 87 ich rówieśniczek w normie rozwojowej i 50 chłopców z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz 50 ich rówieśników o prawidłowym rozwoju). Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem Osobowości R.B. Portera i R.B. Cattella Co lubisz robić i o czym lubisz myśleć? W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że osobowość chłopców z grupy kryterialnej wyróżniała się mniejszym stopniem integracji w porównaniu z respondentami w normie rozwojowej. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono również, że badanych z lekką niepełnosprawnością intelektualną cechują mała pewność siebie oraz większe subiektywne poczucie winy. Podobne wyniki uzyskano w grupie dziewcząt – badane z grupy kryterialnej charakteryzowały się m.in. większym napięciem lękowym oraz obniżonym samopoczuciem w porównaniu z rówieśniczkami z grupy kontrolnej. Ponadto okazało się, że postawę zarówno dziewcząt, jak i chłopców z lekką niepełnosprawnością intelektualną wyróżniały bezradność i poczucie nieprzystosowania oraz odrzucenia. |
| Autorskie słowa kluczowe: |
niepełnosprawność intelektualna, cechy osobowości |
| Author's Keywords: |
intellectual disability, personality characteristics |
| Deskryptory TESE: |
osoby niepełnosprawne, osobowość, rozwój dziecka, zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, płeć żeńska, płeć męska |
| TESE descriptors: |
people with disabilities, personality, child development, behaviour, social behaviour, social competences, female, male |
| Publikacje: |
- Kostrzewski, J. i Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-, 13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, 1, 107-120.
|