BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy nauczyciela i środowiska szkolnego a nasilenie dyskryminacji uczniów ze względu na płeć i pochodzenie społeczne
Data: 1996
Badacz: Roman Dolata, Barbara Murawska
Abstrakt:

Celem badania było prześledzenie związków między indywidualnymi cechami nauczycieli nauczania początkowego a procesami dyskryminacji zachodzącymi w klasie szkolnej. Badaniem objęto 317 uczniów z 21 klas trzecich dziewięciu szkół podstawowych w Warszawie. Były to klasy, w których wychowawca i jednocześnie nauczyciel języka polskiego lub matematyki uczył co najmniej dwa lata. W badaniu rozważono dyskryminację ze względu na płeć oraz status społeczno-ekonomiczny (SES) rodziny pochodzenia ucznia, zoperacjonalizowany jako poziom wykształcenia rodziców (1 – podstawowe, 2 – zasadnicze, 3 – średnie, 4 – wyższe). Wyniki badania ujawniły, że poziom dyskryminacji płciowej nie korelował z poziomem dyskryminacji SES. Wykazano natomiast następujące korelaty nasilenia dyskryminacji statusowych: 1) Dyskryminacji prochłopięcej sprzyjał relatywnie wysoki poziom wykształcenia rodziców nauczyciela, słaby nacisk kładziony w ocenianiu uczniów na spełnienie podstawowych wymagań szkolnych, wyjaśnianie przez nauczyciela wyników szkolnych uczniów za pomocą czynników zewnętrznych (kultura domu, kontrola ze strony rodziców) oraz wysoki poziom wymagań i emocjonalny dystans u nauczyciela. 2) Dyskryminacja prodziewczęca korelowała z relatywnie niskim poziomem wykształcenia rodziców nauczyciela, silnym nasyceniem oceny szkolnej czynnikiem przystosowania się do podstawowych wymagań szkolnych, wyjaśnianiem przez nauczyciela sukcesów i porażek uczniów czynnikami wewnętrznymi (wytrwałość, opanowanie, zdolności) oraz niskim poziomem wymagań i klimatem emocjonalnego wsparcia stwarzanym przez nauczyciela w klasie. 3) Słaba dyskryminacja SES („antyinteligencka”) pojawiała się najczęściej w tych klasach, w których skład był zrównoważony ze względu na SES uczniów, relatywnie niski był poziom wykształcenia rodziców nauczyciela, małą rolę odgrywał czynnik koncentracji i wytrwałości w ocenianiu uczniów, wyjaśniano wyniki uczniów poprzez poziom ich ambicji oraz niski poziom wymagań i klimat emocjonalnego wsparcia. 4) Silna dyskryminacja SES („prointeligencka”) wiązała się z niezrównoważonym pod względem SES składem klasy, wysokim relatywnie poziomem wykształcenia rodziców nauczyciela, silnym nasyceniem oceny szkolnej czynnikiem koncentracji i wytrwałości w koncentracji, wyjaśnianiem sukcesów i porażek uczniów ich poziomem zdolności oraz wysokimi wymaganiami i dystansem emocjonalnym w klasie.

Deskryptory TESE: środowisko społeczno-kulturowe, nauczyciel, dyskryminacja, płeć, pochodzenie społeczne
TESE descriptors: socio-cultural environment, teacher, discrimination, gender, social background
Publikacje:
  • Dolata, R. i Murawska, B. (1996). Cechy nauczyciela i środowiska szkolnego a nasilenie dyskryminacji uczniów ze względu na płeć i pochodzenie społeczne. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 131-146.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"