BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Języki obce – sztuki obce? Sztuki plastyczne i muzyka w międzykulturowym nauczaniu języków obcych. Studium przypadku języka niemieckiego jako języka obcego w Polsce
Instytucja:
Data: 1999 – 2005
Badacz: Camilla Badstübner-Kizik
Abstrakt:

Przedmiotem ogólnokrajowych badań jest struktura warunków wpływających na treści i metody edukacji w zakresie sztuk wizualnych i muzyki w krajach niemieckiego obszaru językowego, zarówno dzisiejszych nauczycieli języka niemieckiego, jak i ich obecnych uczniów. Poddano analizie interkulturowy wymiar sztuk wizualnych i muzyki w kontekście nauczania języka niemieckiego jako obcego w Polsce. Kontekst ten określa sytuacja przełomowa, w której znajduje się do dzisiaj polskie szkolnictwo w związku z wprowadzoną w 1999 roku reformą szkolnictwa i reformą programową. Przeanalizowano łącznie 451 podręczników, wydanych w latach 1986–1998 lub w latach 1999–2005, zarówno do nauki języka niemieckiego, jak i podręczników w języku polskim do nauki języka polskiego, historii, wychowania plastycznego i muzycznego – badano je pod względem asortymentu treściowego i metodycznego, o ile dotyczył sztuki i muzyki w krajach niemieckiego obszaru językowego. W latach 1999-2002 przeprowadzono w całym kraju badania za pomocą pisemnych ankiet. Objęto nimi łącznie 640 studentów pierwszego semestru germanistyki lub studiujących w nauczycielskich kolegiach języków obcych. Wyniki pokazały, że studenci wynieśli ze szkoły ambiwalentne, czy wręcz negatywne doświadczenia związane ze sztukami wizualnymi i muzyką oraz skojarzenia, które w odniesieniu do krajów niemieckiego obszaru językowego nie wykraczają poza światowe standardy muzyki XIX wieku i sztuki XX wieku, jak również ponad metodyczną praktykę, w której media, takie jak obraz i dźwięk, są bez przerwy sytuowane w cieniu tekstów. Obserwacje te zostały potwierdzone przez kolejne pisemne ankiety (pytania zamknięte i otwarte), przeprowadzone wśród 331 studentów ostatnich lat studiów germanistyki i kolegiów językowych na przełomie lat 2002/2003 oraz w 2003 roku.

Deskryptory TESE: nauczanie języka, edukacja artystyczna, środki dydaktyczne, Niemcy, muzyka, niemiecki, edukacja plastyczna
TESE descriptors: language teaching, art education, teaching resourses, Germany, music, German, drawing
Publikacje:
  • Badstübner-Kizik, C. (2006). Fremde Sprachen – fremde Künste? Bild- und Musikkunst im interkulturellen Fremdsprachenunterricht. Das Fallbeispiel Deutsch als Fremdsprache in Polen. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"