Abstrakt: |
Celem badania było określenie charakterystyki funkcjonowania osobowości wstępnie wyselekcjonowanej grupy kandydatów na podstawie oceny ich poziomu funkcjonowania poznawczo-intelektualnego oraz posiadanych szczególnych uzdolnień; interpretacja korelatów zachowania badanej grupy na podstawie uzyskanych przez nich wyników oraz profilogramów, zwrócenie uwagi na zaznaczające się różnice między badanymi dziewczętami i chłopcami. Badanie przeprowadzono w ramach drugiego etapu rekrutacji do Gimnazjum Akademickiego, objęto nim 80 uczniów wyselekcjonowanych po pierwszym etapie (były nim badania poziomu funkcjonowania intelektualno-poznawczego oraz weryfikacja szczególnych osiągnięć i uzdolnień, maj – czerwiec 1998, Wojewódzka Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Toruniu), absolwentów szóstych klasy szkoły podstawowej; wiek 12-13 lat; około 60% pochodziło z Torunia i okolic. Zastosowano Minnesocki Wielowymiarowy Kwestionariusz Osobowości dla Młodzieży (MMPI-A). W skali kontrolnej zaburzeń i trudności psychicznych oraz skali męskości – kobiecości wyniki dziewcząt były istotnie wyższe statystycznie niż u chłopców; w skali histerii oraz skali introwersji istotnie wyższe były wyniki chłopców. Uzyskane wyniki w obu grupach w znaczeniu klinicznym mieściły się przedziale wyników przeciętnych, zauważone różnice korelatów behawioralnych informowały o występujących dynamicznie różnicach w zachowaniu badanej grupy, nie o różnicach jakościowych. Stwierdzono, że badani charakteryzują się prawidłowym przystosowaniem i rozwojem osobowości, są zadowoleni z własnego życia, mają stabilną, wysoką samoocenę, są otwarci i optymistyczni w stosunku do innych, pozytywnie wypowiadają się o domu, mają zaspokojone potrzeby miłości i oparcia, nie ujawniają trudności z koncentracją i pamięcią, mają silne poczucie realności świata i zdarzeń, wyrównany i pogodny nastrój, nie ujawniają niepokoju i potrafią go kontrolować, charakteryzują się adekwatną oceną własnego postępowania, zintegrowaniem wewnętrznym, otwarciem na komunikowanie przeżyć i stanów emocjonalnych, nie mają trudności z przystosowaniem się, są otwarci na nowe doświadczenia, ufają innym, w sytuacjach trudnych zachowują kontrolę nad emocjami i zachowaniem, potrafią dobrze realizować postawione cele, właściwie planować przyszłość, ogólne dobre przystosowanie wiąże się u nich z realizowaniem wymagań i oczekiwań otoczenia. |