BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Charakterystyka wybranych cech osobowości kandydatów do Gimnazjum Akademickiego w Toruniu
Data: 1998
Badacz: Tomasz Kucharski
Abstrakt:

Celem badania było określenie charakterystyki funkcjonowania osobowości wstępnie wyselekcjonowanej grupy kandydatów na podstawie oceny ich poziomu funkcjonowania poznawczo-intelektualnego oraz posiadanych szczególnych uzdolnień; interpretacja korelatów zachowania badanej grupy na podstawie uzyskanych przez nich wyników oraz profilogramów, zwrócenie uwagi na zaznaczające się różnice między badanymi dziewczętami i chłopcami. Badanie przeprowadzono w ramach drugiego etapu rekrutacji do Gimnazjum Akademickiego, objęto nim 80 uczniów wyselekcjonowanych po pierwszym etapie (były nim badania poziomu funkcjonowania intelektualno-poznawczego oraz weryfikacja szczególnych osiągnięć i uzdolnień, maj – czerwiec 1998, Wojewódzka Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Toruniu), absolwentów szóstych klasy szkoły podstawowej; wiek 12-13 lat; około 60% pochodziło z Torunia i okolic. Zastosowano Minnesocki Wielowymiarowy Kwestionariusz Osobowości dla Młodzieży (MMPI-A). W skali kontrolnej zaburzeń i trudności psychicznych oraz skali męskości – kobiecości wyniki dziewcząt były istotnie wyższe statystycznie niż u chłopców; w skali histerii oraz skali introwersji istotnie wyższe były wyniki chłopców. Uzyskane wyniki w obu grupach w znaczeniu klinicznym mieściły się przedziale wyników przeciętnych, zauważone różnice korelatów behawioralnych informowały o występujących dynamicznie różnicach w zachowaniu badanej grupy, nie o różnicach jakościowych. Stwierdzono, że badani charakteryzują się prawidłowym przystosowaniem i rozwojem osobowości, są zadowoleni z własnego życia, mają stabilną, wysoką samoocenę, są otwarci i optymistyczni w stosunku do innych, pozytywnie wypowiadają się o domu, mają zaspokojone potrzeby miłości i oparcia, nie ujawniają trudności z koncentracją i pamięcią, mają silne poczucie realności świata i zdarzeń, wyrównany i pogodny nastrój, nie ujawniają niepokoju i potrafią go kontrolować, charakteryzują się adekwatną oceną własnego postępowania, zintegrowaniem wewnętrznym, otwarciem na komunikowanie przeżyć i stanów emocjonalnych, nie mają trudności z przystosowaniem się, są otwarci na nowe doświadczenia, ufają innym, w sytuacjach trudnych zachowują kontrolę nad emocjami i zachowaniem, potrafią dobrze realizować postawione cele, właściwie planować przyszłość, ogólne dobre przystosowanie wiąże się u nich z realizowaniem wymagań i oczekiwań otoczenia.

Deskryptory TESE: osobowość, przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, psychologia, zachowania, zachowania społeczne, uczeń, gimnazjum, absolwent, płeć męska, płeć żeńska
TESE descriptors: personality, transition from primary to lower secondary education, psychology, behaviour, social behaviour, pupil, lower secondary, school leaver, male, female
Publikacje:
  • Kucharski, T. (2000). Charakterystyka wybranych cech osobowości kandydatów do Gimnazjum Akademickiego w Toruniu. Studia Edukacyjne, 5, 255-271.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"