Abstrakt: |
Studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie zapytano o sens i wartość ich przyszłej pracy zawodowej. W ankiecie wzięło udział 214 osób. Tylko nieliczne osoby wybrały się na studia nauczycielskie przypadkowo. Większość zdecydowała się na studia pedagogiczne, bo był to ich wymarzony kierunek albo bardzo chcieli wykonywać zawód nauczyciela. Pisano m.in.: Jest to zawód, który wybrałam świadomie, z serca. Studenci na ogół zdawali sobie sprawę, że wykonywanie zawodu nauczyciela wiąże się z niezbyt dużymi zarobkami: Ciężka praca nauczyciela wymaga godziwej zapłaty. Niektórzy przyznawali, że boją się niskich zarobków w przyszłości i z tego powodu będą musieli znaleźć pracę lepiej płatną, choć nie w szkolnictwie. Dla wielu studentów trudne warunki finansowe nie stanowiły powodu do obaw: Wiem, że nie będę pracować tylko po to, aby zarobić na życie i jakoś przepchnąć kolejny miesiąc. Jedna z respondentek podkreśliła, że mała liczba zajęć w szkole pozwoli jej na spędzanie większej ilości czasu z rodziną. Respondenci zwracali uwagę, że praca pedagogiczna wiąże się z dużą odpowiedzialnością: Boję się mojej przyszłej pracy zawodowej. Pewnym obciążeniem już teraz jest dla mnie świadomość, że każdy uczeń będzie mnie krytycznie oceniał. Studenci dostrzegali znaczenie ich pracy wychowawczej, a w mniejszym stopniu – przekazywanej wiedzy: Wiem, że obowiązkiem nauczyciela jest uczyć i wychowywać. Chcę ten obowiązek spełnić najlepiej, jak potrafię, abym zawsze miała świadomość, że coś dobrego zrobiłam dla moich wychowanków. |