BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Chcą być dobrymi nauczycielami
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Maria Andres, Maria Piotrowicz
Abstrakt:

Studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie zapytano o sens i wartość ich przyszłej pracy zawodowej. W ankiecie wzięło udział 214 osób. Tylko nieliczne osoby wybrały się na studia nauczycielskie przypadkowo. Większość zdecydowała się na studia pedagogiczne, bo był to ich wymarzony kierunek albo bardzo chcieli wykonywać zawód nauczyciela. Pisano m.in.: Jest to zawód, który wybrałam świadomie, z serca. Studenci na ogół zdawali sobie sprawę, że wykonywanie zawodu nauczyciela wiąże się z niezbyt dużymi zarobkami: Ciężka praca nauczyciela wymaga godziwej zapłaty. Niektórzy przyznawali, że boją się niskich zarobków w przyszłości i z tego powodu będą musieli znaleźć pracę lepiej płatną, choć nie w szkolnictwie. Dla wielu studentów trudne warunki finansowe nie stanowiły powodu do obaw: Wiem, że nie będę pracować tylko po to, aby zarobić na życie i jakoś przepchnąć kolejny miesiąc. Jedna z respondentek podkreśliła, że mała liczba zajęć w szkole pozwoli jej na spędzanie większej ilości czasu z rodziną. Respondenci zwracali uwagę, że praca pedagogiczna wiąże się z dużą odpowiedzialnością: Boję się mojej przyszłej pracy zawodowej. Pewnym obciążeniem już teraz jest dla mnie świadomość, że każdy uczeń będzie mnie krytycznie oceniał. Studenci dostrzegali znaczenie ich pracy wychowawczej, a w mniejszym stopniu – przekazywanej wiedzy: Wiem, że obowiązkiem nauczyciela jest uczyć i wychowywać. Chcę ten obowiązek spełnić najlepiej, jak potrafię, abym zawsze miała świadomość, że coś dobrego zrobiłam dla moich wychowanków.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, zatrudnienie, wybór kierunku kształcenia zawodowego, nauczyciel, praca, praktyka pedagogiczna, postawa
TESE descriptors: teaching profession, employment, choice of training, teacher, labour, teaching practice, attitude
Publikacje:
  • Andres, M. i Piotrowicz, M. (1996). Chcą być dobrymi nauczycielami (wyniki ankiety przeprowadzonej wśród studentów WSP w Krakowie). Wychowawca, 7/8, 36-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"