BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój intelektualny i poziom neurotyzmu a osiągnięcia w nauce szkolnej u młodzieży w okresie dorastania
Data: [1993]
Badacz: Jan Fenczyn, Irena Surówka-Fenczyn
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między poziomem rozwoju umysłowego uczniów a ich osiągnięciami szkolnymi rozumianymi globalnie, tj. mierzonymi za pomocą średniej ocen ze wszystkich przedmiotów (poza sprawowaniem). Przyjęto operacyjne określenie inteligencji. Badaniem objęto 263 uczniów klas ósmych obojga płci, zamieszkałych w dużym ośrodku miejskim, w miasteczku i na wsi makroregionu południowego. Do pomiaru rozwoju intelektualnego użyto Ogólnego Testu Klasyfikacyjnego M. Choynowskiego (1977), stopień neurotyzmu mierzono za pomocą jednej ze skal Inwentarza Osobowości H.J Eysencka (MPI); uzyskane rezultaty podzielono na trzy kategorie: przeciętna, powyżej przeciętnej, poniżej przeciętnej. Postępy w nauce mierzono, obliczając średnią ocen szkolnych uzyskanych na świadectwie klasy siódmej i na półrocze klasy ósmej; dane pogrupowano na: oceny niskie (poniżej 3,5), oceny przeciętne (3,5-4,4), oceny wysokie (powyżej 4,4); badanie prowadzono w czasie, gdy obowiązywała skala ocen od niedostatecznego do bardzo dobrego. Ustalono, że istnieje wyraźna zależność między poziomem neurotyzmu a wysokością ocen szkolnych badanych, znaczne postępy w nauce były istotnie rzadsze u osób o wyższym poziomie neurotyzmu niż u uczniów o poziomie przeciętnym lub niskim; młodzież, u której poziom neurotyzmu był przeciętny lub niższy, to przeważnie uczniowie średni; niskie oceny uzyskali głównie uczniowie, u których badanie poziom neurotyzmu był wysoki, czasem przeciętny. Stwierdzono, że oceny szkolne uzyskiwane przez dorastającą młodzież są tym wyższe, im wyższy jest jej poziom rozwoju intelektualnego.

Deskryptory TESE: osobowość, psychologia, postępy w nauce, inteligencja, uczeń, szkoła podstawowa, rozwój dziecka, rozwój poznawczy
TESE descriptors: personality, psychology, study progress, intelligence, pupil, primary school, child development, cognitive development
Publikacje:
  • Surówka-Fenczyn, I. i Fenczyn, J. (1993). Rozwój intelektualny i poziom neurotyzmu a osiągnięcia w nauce szkolnej u młodzieży w okresie dorastania. Scholasticus, 2, 49-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"