BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój intelektualny nieletnich dziewcząt trudniących się prostytucją
Data: [1996]
Badacz: Joanna Moczydłowska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka rozwoju intelektualnego nieletnich dziewcząt trudniących się nierządem. W badaniu wzięło udział 100 osób w wieku od 13 do 18 lat. Z dziewczętami przeprowadzono wywiad psychologiczny, przeanalizowano także ich dokumentację sądową. Wszystkie respondentki przebywały w placówkach resocjalizacyjnych. Do zebrania materiału posłużono się testem Wechsler-Bellevue. Badanie wykazało, że poziom inteligencji badanych dziewcząt mieścił się w normie; średni wynik IQ wyniósł 96. 68% dziewcząt osiągnęło wyniki w przedziale inteligencji przeciętnej, 10% w przedziale inteligencji wyższej niż przeciętna. 4% badanych wykazało się wysoką inteligencją, a 11% niską. Na podstawie wyników stwierdzono, że dziewczęta trudniące się prostytucją wykazują się nieharmonijnym rozwojem funkcji myślowych. Dziewczęta znacznie lepiej wypadły w podtestach bezsłownych niż słownych (średni wynik odpowiednio: 106% i 86%). Można zatem stwierdzić, że nieletnie mają dobrze rozwiniętą koordynację wzrokowo-ruchową, są spostrzegawcze, sprawne manualnie, mają dobre tempo pracy na konkretnym materiale. Ich poziom wyobraźni przestrzennej jest przeciętny. Z drugiej jednak strony ich wiadomości szkolne są niedostateczne, mają ubogie zainteresowania, brakuje im stymulacji rozwojowej w najbliższym otoczeniu, mają słabo ukształtowane potrzeby poznawcze. Niski poziom wiadomości szkolnych wiązał się bezpośrednio z niską frekwencją; 85% przynajmniej raz powtarzało klasę, głównie z powodu niskiej frekwencji. Większość respondentek znała normy i zasady życia społecznego, rozumiała sytuacje społeczne. Dziewczęta z łatwością werbalizowały myśli i sądy. Należy zatem stwierdzić, że zaburzony rozwój umysłowy nie jest powodem prostytuowania się nieletnich dziewcząt. Jednak to zaburzenia występujące w środowisku rodzinnym i szkolnym powodują, że u dziewcząt tych rozwój funkcji poznawczych i umiejętności przebiega nieharmonijnie.

Deskryptory TESE: inteligencja, dziecko zagrożone, resocjalizacja, przemoc, krzywdzenie dzieci, umiejętności komunikowania się, rozwój poznawczy, przestępczość
TESE descriptors: intelligence, child at risk, correctional education, violence, child abuse, communicative competences, cognitive development, dellinquency
Publikacje:
  • Moczydłowska, J. (1996). Rozwój intelektualny nieletnich dziewcząt trudniących się prostytucją. Wychowanie w trzeźwości (dod.). Problemy Alkoholizmu, 4, 5-6.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"