Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka rozwoju intelektualnego nieletnich dziewcząt trudniących się nierządem. W badaniu wzięło udział 100 osób w wieku od 13 do 18 lat. Z dziewczętami przeprowadzono wywiad psychologiczny, przeanalizowano także ich dokumentację sądową. Wszystkie respondentki przebywały w placówkach resocjalizacyjnych. Do zebrania materiału posłużono się testem Wechsler-Bellevue. Badanie wykazało, że poziom inteligencji badanych dziewcząt mieścił się w normie; średni wynik IQ wyniósł 96. 68% dziewcząt osiągnęło wyniki w przedziale inteligencji przeciętnej, 10% w przedziale inteligencji wyższej niż przeciętna. 4% badanych wykazało się wysoką inteligencją, a 11% niską. Na podstawie wyników stwierdzono, że dziewczęta trudniące się prostytucją wykazują się nieharmonijnym rozwojem funkcji myślowych. Dziewczęta znacznie lepiej wypadły w podtestach bezsłownych niż słownych (średni wynik odpowiednio: 106% i 86%). Można zatem stwierdzić, że nieletnie mają dobrze rozwiniętą koordynację wzrokowo-ruchową, są spostrzegawcze, sprawne manualnie, mają dobre tempo pracy na konkretnym materiale. Ich poziom wyobraźni przestrzennej jest przeciętny. Z drugiej jednak strony ich wiadomości szkolne są niedostateczne, mają ubogie zainteresowania, brakuje im stymulacji rozwojowej w najbliższym otoczeniu, mają słabo ukształtowane potrzeby poznawcze. Niski poziom wiadomości szkolnych wiązał się bezpośrednio z niską frekwencją; 85% przynajmniej raz powtarzało klasę, głównie z powodu niskiej frekwencji. Większość respondentek znała normy i zasady życia społecznego, rozumiała sytuacje społeczne. Dziewczęta z łatwością werbalizowały myśli i sądy. Należy zatem stwierdzić, że zaburzony rozwój umysłowy nie jest powodem prostytuowania się nieletnich dziewcząt. Jednak to zaburzenia występujące w środowisku rodzinnym i szkolnym powodują, że u dziewcząt tych rozwój funkcji poznawczych i umiejętności przebiega nieharmonijnie. |