BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dyskusje uczniów o szkolnych lekcjach religii
Instytucja:
Data: styczeń 1993 – luty 1993
Badacz: Barbara Fatyga, Tomasz Karoń, Przemysław Zieliński
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii uczniów o lekcjach religii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej w jednej z podwarszawskich miejscowości. Przedmiotem badania były takie zagadnienia jak: życie szkolne, stosunki rodzinne, możliwości spędzania wolnego czasu. Badaniem objęto 300 osób. Przeprowadzono wywiady grupowe w klasach, wywiady autobiograficzne z przywódcami opinii w szkole oraz wywiady kwestionariuszowe, obserwacje uczestniczące, rozmowy z dyrektorami i nauczycielami. W szkołach, w których prowadzono badanie, religia była nauczana przez księży oraz siostry zakonne. Ci ostatni – od razu po przejściu do szkół – znaleźli się w roli normalnych nauczycieli. Tę zmianę i charakter pracy nauczycieli religii uczniowie oceniali bardzo negatywnie. W ich opinii księża i siostry zakonne podczas lekcji unikali albo zakazywali swobodnej wymiany poglądów, nauczanie ograniczali jedynie do zagadnień związanych z przygotowaniem do spowiedzi, śpiewem, omawianie poszczególnych części Pisma Świętego itp. Ponieważ księża i siostry zakonne przypominali zwykłych nauczycieli, uczniowie nie darzyli ich zaufaniem. Młodzież wskazywała na alianse pomiędzy nauczycielami a księżmi, które negatywnie wpływały na oceny. Chłopcy byli na ogół bardziej skłonni do ujemnych ocen księży niż dziewczęta. Wyniki badania pokazały, że młodzi ludzie oczekują od księży i sióstr zakonnych innych zachowań niż te prezentowane przez nauczycieli innych przedmiotów. Młodzi ludzie być może oczekiwali od księży zachowań stereotypowych: otwartości, szczerości, które wiążą się z powołaniem w tej grupie osób. Na ogół uczniowie uczęszczali na lekcje religii. Mimo to część rezygnowała, a czas przeznaczony na lekcję przeznaczała na uprawianie sportu albo powrót do domu. Uczniowie zdają się godzić z faktem przeniesienia religii do szkół; większość nie zdaje sobie sprawy, że uczęszczanie na te lekcje jest nieobowiązkowe. Ci jednak, którzy uświadomili sobie fakultatywny charakter zajęć, przestali chodzić na religię albo bywają na lekcjach bardzo rzadko.

Deskryptory TESE: religia, nauczanie, postawa, postawa wobec szkoły, frekwencja
TESE descriptors: religion, teaching, attitude, attitude towards school, attendance
Publikacje:
  • Fatyga, B. (1995). Dyskusje uczniów o szkolnych lekcjach religii. W: K. Kiciński, K. Koseła, W. Pawlik (red.), Szkoła czy parafia? Nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych (s. 161-168). Kraków: Nomos.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"