BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dyskwalifikacje transakcyjne jako przejawy obniżania wartości uczniów przez nauczycieli
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Sylwia Kita
Abstrakt:

Badanie dotyczyło występowania dyskwalifikacji transakcyjnych w stosunkach między nauczycielem a uczniem i ich wpływu na obniżanie wartości uczniów przez nauczycieli. W badaniu przyjęto, że konflikty transakcyjne (inaczej transakcje skrzyżowane), do których zaliczały się dyskwalifikacje transakcyjne, są właściwe dla nieprawidłowej komunikacji interpersonalnej, w której bodźce i reakcje generowane są przez odmienne stany ja ucznia i nauczyciela, tzn. przekazywane w ramach komunikacji informacje są nieadekwatne do sytuacji nadawania i odbioru, tak na poziomie jawnym, jak i ukrytym. Dyskwalifikacje transakcyjne są takimi transakcjami skrzyżowanymi, w wyniku których dochodzi do obniżenia wartości partnera komunikacji. Przeciwieństwem transakcji skrzyżowanych są transakcje komplementarne, właściwe dla prawidłowej komunikacji. Badanie przeprowadzono w Gimnazjum nr 3 w Zawierciu, a objęto nim czterech nauczycieli historii i geografii (po dwóch na przedmiot), których oceniali uczniowie z dwóch losowo wybranych klas (łącznie 101 osób ze 121 uczących się w wylosowanych klasach). Uczniowie udzielali odpowiedzi na pytania autorskiej ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że między uczniami i nauczycielami dochodziło do konfliktów transakcyjnych, w wyniku których wartość uczniów, a co za tym idzie również samoocena, ulegała obniżeniu. Przejawy dyskwalifikacji występowały w różnym natężeniu w zależności od płci ucznia. Wśród dziewcząt najczęściej występowały przejawy dyskwalifikacji w postaci gier psychologicznych Co więcej oraz Dlaczego Ty nie, ale. Natomiast w przypadku chłopców była to gra To już było, pozycja psychologiczna Ja jestem OK. – Ty nie jesteś OK. oraz Komunikacja perwersyjna. Obniżanie wartości ucznia przyjmowało w rezultacie postać braku pewności siebie, negatywnego nastawienia do nauczyciela i szkoły, ucieczki przed trudnymi zadaniami oraz stosowania wymuszonej uprzejmości i życzliwości w stosunku do nauczyciela.

Deskryptory TESE: psychologia, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, relacja nauczyciel – uczeń, samoocena
TESE descriptors: psychology, non-verbal communication, verbal communication, teacher-student relation, self-evaluation
Publikacje:
  • Kita, S. (2007/2008). Dyskwalifikacje transakcyjne jako przejawy obniżania wartości uczniów przez nauczycieli. Tolerancja: szkice socjologiczne, 14, 105-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"