BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dysleksja, lateralizacja i płeć
Instytucja:
Data: 1991 – 1997
Badacz: Jawiga Wrońska
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiła szeroko pojęta dojrzałość szkolna dzieci uczęszczających do klas zerowych. W analizie wykorzystano wyniki badań prowadzonych przez Pracownię Psychologii Dziecka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w ramach codziennej działalności. W badaniach uczestniczyło 328 dzieci (160 dziewczynek i 168 chłopców) w wieku od 6;3 do 7;5 roku, które badano kilka miesięcy przed przejściem z klasy zerowej do pierwszej klasy szkoły podstawowej. Procedura diagnozy ryzyka dysleksji uwzględniała wyłącznie deficyty poznawcze (fonologiczne oraz wzrokowe). Do zebrania materiału posługiwano się m.in. zestawem 14 figur geometrycznych Spionek, próbami sortowania kart Zazo oraz próbą kreskowania Stambak. W wyniku przeprowadzonych badań ryzyko dysleksji stwierdzono u niemal 17% dzieci (55). Nie odnotowano związku pomiędzy występowaniem ryzyka dysleksji i płcią. Nie zaobserwowano również korelacji między ryzykiem dysleksji a lateralizacją respondentów.

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek, płeć, rozwój dziecka, trudności w czytaniu, trudności w nauce, umiejętności pisania, pisanie, dziecko
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, age, gender, child development, reading difficulty, learning difficulty, written skills, writing, child
Publikacje:
  • Wrońska, J. (2005). Dysleksja, lateralizacja i płeć. Psychologia Rozwojowa, 3, 157-166.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"