BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Systemy wartości rodzinnych młodzieży końca XX wieku
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Walentyna Ignatczyk
Abstrakt:

Celem badania było określenie systemu wartości młodzieży z końca XX wieku. W badaniu wzięła udział młodzież ucząca się w wieku od 16 do 22 lat z województw: poznańskiego, leszczyńskiego, zielonogórskiego i pilskiego. Szkoły zasadnicze, średnie i policealne dobrano losowo. Wykorzystano ankietę Młodzież 1995/96. Z województwa poznańskiego w analizie uwzględniono 1277 ankiet. 90,84% młodzieży z tej grupy uczęszczało do szkół państwowych; 54,58% stanowiła młodzież męska, 45,42% – młodzież żeńska. Do najczęściej wybieranych wartości należały: szczęście rodzinne (25,87% mężczyzn i 28,62% kobiet); zdrowie (21,57% mężczyzn i 22,24% kobiet), wykształcenie (12,63% mężczyzn i 13,16% kobiet). Wykształcenie było zapewne traktowane przez badanych jako wartość sama w sobie – plany edukacyjne miało 88,6% kobiet i 84,2% mężczyzn. Najmniejszą liczbę wskazań miały takie wartości jak: religijność (2,53% kobiet i 1,63% mężczyzn) oraz społeczne i polityczne udzielanie się (0,96% mężczyzn i 0,86% kobiet). Do najważniejszych celów życiowych respondenci zaliczali: udane życie rodzinne (24,4% mężczyzn i 28,51% kobiet), wykształcenie (23,4% mężczyzn i 26,55% kobiet), bardzo dobrą sytuację materialną (20,28% mężczyzn i 16,49% kobiet). O sensie życia według młodzieży najbardziej decyduje miłość (28,17% mężczyzn i 30,34% kobiet). Na drugim miejscu wskazywano wartości rodzinne (ważne dla 24,96% mężczyzn i 23,10% kobiet). Dziecko jako wartość decydowało o sensie życia według 12% mężczyzn i 15,8% kobiet. Wartość miłości wybierało 70,24% osób wierzących i praktykujących oraz 57,2% niewierzących. Do najczęstszych obaw młodzieży końca XX wieku należały: utrata zdrowia (24,3%), nieudane małżeństwo (17,46%) oraz brak pracy (17,1%). 1,49% respondentów niczego się nie obawiało, a 9,97% w ogóle nie odpowiedziało na to pytanie. Badanie wykazało, że to typ szkoły, a nie płeć, różnicuje wybory młodych ludzi. Założenie rodziny było najważniejsze dla uczniów kończących szkołę zawodową (około 75% wskazań), a mniej ważne dla uczniów liceum ogólnokształcącego (około 56-60% wskazań w przypadku obu płci). Kariera zawodowa była ważniejsza dla tych badanych, którzy żyli w bogatszych rodzinach (32,35% mężczyzn i 28,13% kobiet; osoby z rodzin biedniejszych: około 23% w przypadku obu płci). Badani w blisko 30% akceptowali pożycie w związku nieformalnym (konkubinacie). Stopień akceptacji takich związków różnił się w przypadku osób wierzących i niewierzących: odpowiednio 17,69% i 54%. 64,61% wierzących uczniów negowało aborcję.

Deskryptory TESE: rodzina, religia, katolicyzm, rodzice, postawa, kariera zawodowa, płeć żeńska
TESE descriptors: family, religion, Catholicism, parents, attitude, career, female
Publikacje:
  • Ignatczyk, W. (1999). Systemy wartości rodzinnych młodzieży końca XX wieku (na przykładzie województwa poznańskiego). Studia Demograficzne, 1, 91-111.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"