BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Systemy wartości w subkulturach młodzieżowych (na przykładzie skinów, punków i rastamanów)
Data: [2002]
Badacz: Mirosława Czerniawska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą przynależność do subkultury była czynnikiem różnicującym akceptację wartości ostatecznych i instrumentalnych przez młodzież, oraz hipotezy mówiącej o zgodności treściowej między ideologią danej subkultury a preferencją wartości w ramach systemu. Badaniem objęto chłopców w wieku 16-19 lat, będących przedstawicielami trzech subkultur: skinów (N = 50), punków (N = 50) i rastamanów (N = 50). W badaniu zastosowano Skalę Wartości Rokeacha w wersji wymagającej rangowania. W rezultacie uzyskano 150 wyników preferencji osiemnastu wartości ostatecznych i osiemnastu wartości instrumentalnych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że przynależność do danej subkultury należała do podstawowych czynników determinujących system wartości, co świadczyło o pozytywnej weryfikacji postawionej hipotezy. Zdiagnozowane systemy wartości odpowiadały w znacznej mierze założeniom ideologicznym danej subkultury. W porównaniu z subkulturą rastamanów przedstawiciele subkultury skinów uzyskiwali więcej wskazań w zakresie wartości indywidualistycznych (m.in. dostatnie życie, poczucie dokonania, poczucie własnej godności). W grupie skinów sporadycznie pojawiały się wyższe preferencje w zakresie wartości interpersonalnych (z wyjątkiem bezpieczeństwa narodowego). Akceptacja wartości interpersonalnych była natomiast charakterystyczna dla grupy rastamanów, silniej akceptowano w niej również szereg wartości moralnych (m.in. kochający, pomocny, wybaczający), wartości związanych z formalną charakterystyką zachowania (m.in. opanowany, pogodny), wartości odzwierciedlających emocje (m.in. prawdziwa przyjaźń, równość), wartości związanych z bezpieczeństwem (m.in. pokój na świecie) i wartości religijnej „zbawienie”. Natomiast punki przyjmowały w analizowanym wymiarze pozycję wypośrodkowaną – cechowali się silniejszą orientacją interpersonalną od skinów i silniejszą orientacją intrapersonalną od rastamanów.

Deskryptory TESE: młodzież, organizacja młodzieżowa, wartości obywatelskie, postawa, zachowania
TESE descriptors: youth, youth organisation, civic values, attitude, behaviour
Publikacje:
  • Czerniawska, M. (2002). Systemy wartości w subkulturach młodzieżowych (na przykładzie skinów, punków i rastamanów). Edukacja, 4, 55-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"