BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja dzieci i młodzieży na Pomorzu Środkowym
Instytucja:
Data: wrzesień 1998
Badacz: Agnieszka Łagoda, Heliodor Muszyński
Abstrakt:

Przedmiotem badań była sytuacja dzieci i młodzieży na Pomorzu Środkowym. W badaniach wzięło udział 720 dzieci wybranych losowo, pochodzących z gmin: Polanowo, Mielno, Sianowo oraz Mianowo. Do zebrania informacji posłużono się: wywiadem rodzinnym domowym, rozmową z dzieckiem oraz wywiadem z nauczycielem. Skupiono się przede wszystkim na takich zagadnieniach jak: sytuacja ekonomiczna, kulturalna, społeczna rodzin. Wśród badanej populacji nie było rodzin adopcyjnych. Przeważały rodziny dwupokoleniowe, pełne. W większości za utrzymanie rodziny byli odpowiedzialni ojcowie. Wiele rodzin korzystało z pomocy społecznej. 70% rodzin badanych uczniów miało problemy finansowe. Czas wolny w badanych rodzinach był spędzany przede wszystkim na oglądaniu telewizji. 41% uczniów nigdy nie było w teatrze, 22% w kinie, 45% w muzeum. Okazało się, że mimo trudnej sytuacji materialnej dzieci na ogół były optymistycznie nastawione do świata, deklarowały, że ich wszystkie potrzeby są zaspokajane. Stwierdzono, że dzieciom brakuje umiejętności komunikacyjnych w werbalizowaniu uczuć, zwłaszcza negatywnych. Zauważono, że w badanych gminach nie było tendencji do tworzenia wspólnotowych form życia, stąd też w wolnym czasie dzieci mogły albo oglądać telewizję, albo przebywać na świeżym powietrzu; poza szkołą ich kontakty z rówieśnikami były ograniczone. Większość konfliktów, które pojawiały się w rodzinach, była powodowana przez złe wyniki w nauce albo nieposłuszeństwo dzieci. Rodzice – w razie problemów – nie zgłaszali się do żadnych instytucji, spory rozwiązywali samodzielnie. Okazało się, że szkoła jest dla badanych dzieci jedynie miejscem nauki; uczniowie skarżyli się na brak poszanowania ze strony nauczycieli, słabą bazę materialną, brak nowych form lekcyjnych. Respondenci chcieliby móc uczyć się w swojej szkole języków obcy, a także – żeby w ich placówkach pracowali nauczyciele kompetentni i życzliwi. Sporadycznie w szkołach badanych dzieci były organizowane kółka zainteresowań albo wyjazdy. Szkoły w badanych gminach poza tym nie rozwijały żadnych zainteresowań uczniów, nie stwarzały im warunków do pozalekcyjnego spędzania czasu. Ponad 80% uczniów chciałoby po ukończeniu nauki w szkołach średnich kontynuować edukację. 30% badanych zamierza opuścić miejsce zamieszkania, by móc realizować swoje plany życiowe.

Deskryptory TESE: nierówność społeczna, nierówności regionalne, niekorzystne położenie, osobowość, krytycyzm, rodzina, miejsce zamieszkania, zabawa, zajęcia pozaszkolne, wypoczynek
TESE descriptors: social inequality, regional inequality, disadvantaged background, personality, critical sense, family, place of residence, play, out-of-school-hours provision, leisure
Publikacje:
  • Łagoda, A. (1999). Sytuacja dzieci i młodzieży na Pomorzu Środkowym. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 22-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"