BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością na zajęciach wychowania fizycznego
Instytucja:
Data: listopad 2008
Badacz: Irena Bartusiak, Iwona Drzewiecka, Agata Nowak
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka sytuacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością na zajęciach wychowania fizycznego. Respondentów (nauczycieli WF-u) poproszono o określenie typowych trudności w trakcie realizacji lekcji wychowania fizycznego z uczniami niepełnosprawnymi, ocenę organizacji i jakości funkcjonowania klas integracyjnych oraz określenie możliwości i form aktywności ruchowej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety dla nauczycieli oraz indeks pytań wykorzystanych w wywiadzie z pedagogiem szkolnym. Badanie przeprowadzono w Szkole Podstawowej nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Jeleniej Górze. Do badanej szkoły przyjmowani byli uczniowie ze wszystkimi rodzajami niepełnosprawności, oprócz głębokiego upośledzenia intelektualnego; preferowano uczniów z niepełnosprawnością ruchową. Każdy uczeń miał możliwość realizowania autorskiego, zindywidualizowanego programu nauczania, także programów terapeutycznych. W trakcie badania do szkoły uczęszczali uczniowie z uszkodzeniami sensorycznymi (wzroku, słuchu), z uszkodzeniami motorycznymi (ortopedycznymi, mózgowym porażeniem dziecięcym, zaburzeniami ruchowymi), z upośledzeniem lekkim i umiarkowanym, z zaburzeniami komunikacji językowej, z zaburzeniami emocjonalnymi i zachowania (ADHD, zespół Aspergera), ze specyficznymi trudnościami w nauce (np. epilepsja, niedostosowanie społeczne). Respondenci zauważyli, że niepełnosprawni uczniowie najchętniej uczestniczą w zajęciach, w których organizowane są zabawy i gry oparte na współzawodnictwie. Realizacja określonych ćwiczeń ruchowych w przypadku uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymaga stałej obecności nauczyciela. Nauczyciele wychowania fizycznego deklarowali, że starają się obniżać wymagania wobec niepełnosprawnych uczniów, dostosowywać kryteria oceny do indywidualnych możliwości osób niepełnosprawnych, co niejednokrotnie nie zaspokaja potrzeb i oczekiwań uczniów i rodziców. Okazało się, że nauczyciele WF-u dość ambiwalentnie podchodzą do idei integracji w szkole. Doceniają kształcenie w uczniach postaw tolerancyjnych dzięki obecności w klasach osób niepełnosprawnych, jednak zwracają uwagę także na wzrost konfliktów, obniżanie poziomu nauczania itp. Do trudności w realizowaniu programu nauczania wychowania fizycznego w klasach integracyjnych nauczyciele zaliczyli: brak odpowiedniego sprzętu sportowego, niemożność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczniom, poczucie zaniedbywania zdrowych uczniów, problemy z przygotowaniem ćwiczeń dopasowanych do charakteru upośledzenia.

Author's Keywords: physical education, integration, disabled child, inclusive education
Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne położenie, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, upośledzenie percepcji, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, sprawność, nauczanie
TESE descriptors: physical education, special educational needs, disadvantaged background, intellectual disability, disability, physical disability, sensory impairment, hearing impairment, visual impairment, efficiency, teaching
Publikacje:
  • Bartusiak, I., Nowak, A. i Drzewiecka, I. (2010). Sytuacja dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością na zajęciach wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 30, 218-223.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"